Glade medarbejdere leverer et bedre stykke arbejde. Derfor kan det godt betale sig at bruge kræfter på at sikre at godt arbejdsmiljøet. Det fortæller daglig leder af Folkekirkens Arbejdsmiljørådgivning, Hans Hjerrild: 

- Når man laver sine arbejdsmiljøopgaver, skulle man gerne få trivsel på arbejdspladsen - og dermed også medarbejdere, der løser deres opgaver bedre. At tage arbejdsmiljøet alvorligt som arbejdsgiver er en win win. Man får gladere medarbejdere - og det giver pote i den anden ende. Som ny kontaktperson kan du jo starte med at tage en snak med medarbejderne. Stik fingeren i jorden - og så er du allerede godt igang.

Hent 10 spørgsmål til den første snak med medarbejderne om arbejdsmiljø

Ikke bare sur pligt
Menighedsrådene er underlagt den samme lovgivning på arbejdsmiljøområdet som danske virksomheder, fortæller Hans Hjerrild, og det betyder, at der er nogle bestemte opgaver, der skal løses, fx arbejdspladsvurdering (APV). Men mange sogne får ikke løftet opgaverne, og det betyder påbud fra Arbejdstilsynet:

- Det er synd og skam, at folkekirken får så mange påbud, især på manglende eller mangelfulde arbejdspladsvurderinger. I 2016 er der fx givet 42 påbud om APV til 358 sogne. Man skal gennemføre en APV hvert tredje år, og den giver vigtig viden om både det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø. Problemer kommer frem i lyset, man kan få en god dialog omkring arbejdsmiljøet - og der kan komme forbedringer på baggrund af dialogen, så medarbejderne får en bedre trivsel. Derfor er en APV ikke bare en træls pligt, men faktisk en god ide, fortæller Hans Hjerrild. 

Tag en uddannelse
Alle sogne skal løfte opgaverne omkring arbejdsmiljøet, men har man over 10 ansatte skal man oprette en arbejdsmiljøgruppe med en repræsentant for ledelsen (typisk kontaktpersonen) og en medarbejderrepræsentant. Landsforeningen tilbyder på vegne af Folkekirkens Arbejdsmiljøråd en brancherettet lovpligtig arbejdsmiljøuddannelse, som Hans Hjerrild underviser på. Og han anbefaler alle kontaktpersoner at deltage: 

- Arbejdsmiljøarbejdet kræver viden, hvis man skal leve op til sit ansvar. På den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse bliver man præsenteret for mange af de opgaver, der er. Og man får værktøjer til at løse opgaverne. Uddannelsen har fokus på de opgaver og udfordringer, som er særlige for folkekirken. Mange er også glade for at komme på hold med folkekirkens folk, fx andre kontaktpersoner, præster, kordegne, kirkegårdsledere og gravere. Det giver viden om de andre faggruppers arbejde og problemstillinger - viden som man også kan bruge, når man er hjemme igen. 

Om folkekirkens lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse 
Uddannelsen klæder både ledere og medarbejdere på til at arbejde systematisk med arbejdsmiljø. Den giver viden om, hvordan man kan forbedre og udvikle arbejdsmiljøet i relation til arbejdsglæde, samarbejde, effektivitet og service. 

Uddannelsen er for alle med ansvar for arbejdsmiljø, fx kontaktpersoner. Uddannelsen er dog ikke lovpligtig for alle.  

Få meget mere viden og flere redskaber på Folkekirkens Arbejdsmiljøråds hjemmeside: kirketrivsel.dk