19. MAJ 2017

Drengehjemshistorie vinder filmpris

Årets kirkelige filmpris Gabriel går i år til Jesper W. Nielsen for filmen ”Der kommer en dag”

mb_20170519_0452.jpg

Gabrieljuryen sammen med Jesper W. Nielsen (nr. to fra venstre), der vandt årets filmpris. Foto: Henrik Petit

Af: Eva Strøm og Jesper Moll

Fem film dystede fredag aften om at vinde Gabrielprisen –den kirkelige filmpris, der hvert år uddeles til en nordisk film, der kredser om kirkelige temaer.

I år løb den barske historie om brødrene Elmer og Erik med prisen. I filmen ”Der kommer en dag” bliver drengenes mor syg, og brødrene sendes til drengehjemmet Gudhjem, hvor de må kæmpe mod ydmygelser og overgreb.

Gabrielprisen

De fem nominerede til Gabrielprisen i 2017 var:

• Der kommer en dag
  • Kongens valg
  • Rosemarie og gartnerens hemmelighed
  • Blandt mænd og får
  • En mand der hedder Ove

Landsforeningen af Menighedsråd står bag prisen, der også støttes af en række organisationer fra filmens og kirkens verden.

Læs mere om prisen og filmene her.

Filmens instruktør, Jesper W. Nielsen modtog prisen på 15.000 kroner og en statuette foran de ca. 500 menighedsrådsmedlemmer og gæster, der var samlet i Nyborg til det årsmøde i Landsforeningen af Menighedsråd.

Det var en glad instruktør, der modtog prisen:

- Det er en kæmpestor ære – og jeg er rigtig glad for prisen. Det er vigtigt, at en film som den her får opmærksomhed. Det er vigtigt at få fortalt drengenes historie. Og i det hele taget historier om mennesker, som vi glemmer at tage os af – og som ikke kan passe på sig selv, siger instruktøren, sagde han om filmen, der er udvalgt mellem mere end 50 nordiske film.

- Det er håb og ikke håbløshed, vi har prøvet at skildre i filmen. Vi kan overleve det umulige, hvis vi tør og har evnerne. Fantasien kan forhindre os i at bryde sammen som mennesker, sluttede han af med at sige i sin takketale til forsamlingen.

Juryen bag prisen tæller både kirkefolk og to skuespillere, Ellen Hillingsøe og Laura Bro.

- Filmen fortæller bevægende om, hvordan man gennem håb og sammenhold kan komme igennem selv de hårdeste trængsler. Den udfordrer os alle på, hvad vi ser, og hvad vi ikke ser i vores omverden, sagde Ellen Hillingsøe i sin tale til vinderen.

#Gabrielprisen #Årsmøde 2017