2. MAJ 2022
Husk ikke at spørge ansøgere om alder. Foto: Folkekirken.dk
Af: Arbejdsgiver og Rådgivning, Red. Anja Christensen
I oktober 2021 indgik Regeringen, arbejdsmarkedets parter og Kommunernes Landsforening en trepartsaftale om mangel på arbejdskraft.
Et af elementerne i aftalen var at indføre et forbud mod, at arbejdsgivere screener jobansøgere på baggrund af deres alder, og baggrunden var behovet for at understøtte, at ansøgere ikke bliver fravalgt på grund af alder.
Trepartsaftalen er nu udmøntet i ny lovgivning i form af en ændring af § 5 i lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v., og med virkning fra 1. juli 2022 er det forbudt at bede om oplysninger om en ansøgers alder ved fx indlevering eller indsendelse af jobansøgning. En arbejdsgiver vil dog fortsat kunne kræve, at en ansøger vedlægger eksamensbeviser, CV m.v., selvom det på den baggrund kan være muligt at udlede en ansøgers alder.
Hvis forbuddet mod at bede om oplysninger om en ansøgers alder ved fx indlevering eller indsendelse af jobansøgning overtrædes, vil det kunne straffes med bøde. Det er Ligebehandlingsnævnet, der - når reglen er trådt i kraft - behandler eventuelle klager over overtrædelse af forbuddet, men nævnet kan ikke udstede bøde.