22. MAJ 2024

Arbejdsmiljøundersøgelsen – sker der noget?

Svaret på spørgsmålet er ja, det gør der. Og det er vigtigt, for uanset at medarbejderne giver udtryk for høj jobtilfredshed og mening i arbejdet, er der rigtig mange udfordringer at arbejde videre med.

Inge Kjær Andersen

Inge Kjær Andersen er næstformand i Landsforeningens bestyrelse og formand for Landsforeningens Personaleudvalg.

Af: Inge Kjær Andersen, næstformand og formand for Landsforeningens Personaleudvalg

Det er vigtigt  for os at slå fast, at  de lokale folkekirkelige arbejdspladser er fælles arbejdspladser for præsterne og menighedsrådenes ansatte. Derfor samarbejder vi med By- Land og Kirkeministeriet, biskopperne, provsterne og de faglige organisationer for at forbedre arbejdsmiljøet på de lokale folkekirkelige arbejdspladser.

Samarbejdet foregår blandt andet i styregruppen for Arbejdsmiljøundersøgelsen, Folkekirkens Arbejdsmiljøråd, Arbejdsgruppen for præsters psykiske arbejdsmiljø og i Folkekirkens Samarbejdsudvalg, hvor parterne allerede er repræsenteret.

Vi har fokus på ledelsesproblematikken, arbejdspladsvurdering, mobning/krænkelser og revision af menighedsrådsloven. Vi vil også arbejde med at sikre, at man ved, hvor man kan henvende sig, når der er udfordringer med arbejdsmiljøet, og selvfølgelig skal man vide, hvem der er ens leder.

Vi arbejder også med, hvordan vi kan blive bedre til udbrede kendskabet til og brugen af de initiativer og værktøjer, der allerede er udviklet.

Og tilbage til svaret, ja det gør der, og så snart vi har nogle konkrete resultater melder vi det  selvfølgelig ud.

Du kan finde:
Samtaleguide til dialog om samarbejde, kommunikation og trivsel her
Guide – det gode samvirkemøde her

#Arbejdsmiljø