22. MAJ 2024
Af: Arbejdsgiver og Rådgivning, Red. Anja Christensen
Arbejdsgiver og ledelsesansvaret ligger hos menighedsrådet, mens personaleansvaret hviler på et medlem af menighedsrådet (eller er delegeret til en ansat). Landsforeningen foreslår, at termen "kontaktperson" ændres til "personaleansvarlig".
Denne justering vil tydeliggøre, at det daglige personaleansvar ligger hos det menighedsrådsmedlem, der vælges til denne specifikke rolle. At bruge betegnelsen "personaleansvarlig" gør det lettere at forstå for andre, og det har yderligere den fordel, at man kan skrive det på sit CV som erfaring, at man er eller har været personaleansvarlig i et menighedsråd.
Når vi ønsker denne ændring, er det fordi kontaktpersonen spiller en afgørende rolle i menighedsrådets virke som arbejdsgiver for medarbejderne på den lokale kirke og kirkegård, og fordi opgaven efter vores opfattelse har ændret sig, siden man indførte kontaktperson-ordningen. Ændringerne er blandt andet sket i forbindelse med, at folkekirkens område er blevet overenskomstdækket og som følge af, at løn og ansættelsesvilkår inden for det offentlige område er blevet mere reguleret.