5. NOVEMBER 2024
Arbejdsmiljøet er vigtigt. Sørg for at klæde repræsentanterne i arbejdsmiljøorganisationen godt på til arbejdet. Foto: Folkekirken.dk
Et godt arbejdsmiljø er afgørende for at opretholde et sundt og bæredygtigt arbejdsliv, hvor medarbejderne kan trives og præstere deres bedste. Det gælder også i folkekirken.
Hvad er en arbejdsmiljøorganisation?
Er I mere end 10 ansatte, skal samarbejdet om arbejdsmiljø foregå i en arbejdsmiljøorganisation, også kaldet AMO. Det er menighedsrådet, der som arbejdsgiver, har ansvaret for, at AMO bliver oprettet. Der skal udpeges en ledelsesrepræsentant og afholdes et valg, hvor der blandt medarbejderne vælges en arbejdsmiljørepræsentant.
Lovpligtig uddannelse
Når AMO er oprettet, er det vigtigt, at repræsentanterne bliver klædt bedst muligt på til at varetage opgaverne med arbejdsmiljø i kirken. Det er vigtigt at være opmærksom på, at det er obligatorisk for både arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere at gennemføre et arbejdsmiljøkursus. Det er menighedsrådet, der skal sørge for, at uddannelsen bliver gennemført. Og det skal ske inden for tre måneder efter, medlemmerne af AMO er valgt eller udpeget til rollen.
TILMELD DIG ARBEJDSMILJØUDDANNELSEN HER
Tag Folkekirkens Arbejdsmiljøuddannelse
I Landsforeningen af Menighedsråd udbyder vi Folkekirkens Arbejdsmiljøuddannelse. Her får deltagerne grundlæggende viden om arbejdsmiljø og solide og konkrete redskaber til at arbejde med arbejdsmiljø på en god måde.
Underviseren kommer fra Folkekirkens Arbejdsmiljørådgivning og har stor erfaring med og indsigt i folkekirkens særlige udfordringer. Deltagerne bliver derfor klædt godt på til at varetage og styrke arbejdsmiljøet i netop kirken.
Arbejdsmiljøuddannelsen er godkendt af Arbejdstilsynet og opfylder kravene til den lovpligtige uddannelse for medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen.
Her kan du se dato og steder for uddannelsen i 2025.