27. AUGUST 2024

Kirkesanger eller korsanger?

Det er vigtigt, at I er bevidst om, om I har en kirkesanger eller korsangere ansat. Ansættelsesvilkårene er nemlig forskellige, ligesom de heller ikke har samme nærmeste leder.

Kirkesanger2

En kirkesanger og en korsanger er ikke det samme. Og det betyder forskellige ansættelsesvilkår.

Af: Arbejdsgiver og Rådgivning, Red. Anja Christensen

(Opdateret 18/9-24)

Kirkesanger

En kirkesanger synger alene og forestår selvstændigt menighedssangen i og udenfor kirken. Kirkesangeren står selvstændigt inde for sin forberedelse og den musikalske udførelse. Kirkesangerens nærmeste leder er kontaktpersonen eller en ansat der varetager kontaktpersonens opgaver.

Arbejds-/ferieplanlægning, samt at finde vikarer under kirkesangerens fravær, er kontaktpersonens opgave.
Kirkesangeren ansættes på overenskomst. Pr. 1. oktober 2024 sker alle ansættelser og al brug af kirkesanger på overenskomstvilkår uanset ansættelsens størrelse eller varighed.

Korsanger
En korsanger synger sammen med andre, men kan også synge soloer. Korsangeren leder ikke menighedssangen alene. Korsangeren er underlagt en musikalsk leder fx organisten eller en korleder. Oftest har korsangere fælles korprøver, som kan afholdes forud for tjenesterne. Afhængig af sangerens niveau kan der også være egen forberedelse.

Arbejds-/ferieplanlægning, samt at finde vikarer under korsangernes fravær, er organistens opgave.
Korsangere ansættes på individuelle vilkår.

Vigtige regler
Der skal altid arbejdsplanlægges med, at der mindst er to korsangere til stede. Hvis der arbejdsplanlægges med én sanger, vil der være tale om en kirkesanger på overenskomstvilkår, som refererer til kontaktpersonen.

Der bør derfor være fokus på arbejdsplanlægningen for korsangerne, så det sikres, at der altid planlægges med mindst to på arbejde, så der netop er tale om et kor. Dette bliver særligt vigtigt efter 1. oktober 2024, hvor alle kirkesangere som nævnt er på overenskomst. En korsanger, der synger alene, vil skulle betragtes som kirkesanger og dermed være omfattet af organisationsaftalen for kirkemusikere i denne situation.

#Kirkesanger #Kontaktperson