10. SEPTEMBER 2024

Inspiration til annoncer efter valget

Her finder du inspiration til annoncering af det nyvalgte menighedsråd

Annoncer1

Af: Redaktionen

Annoncering af det nyvalgte menighedsråd og muligheden for at udløse et afstemningsvalg.

Efter valgforsamlingen, skal det nye menighedsråd offentliggøres. Der skal også orienteres om muligheden for at udløse et afstemningsvalg ved at indlevere en kandidatliste senest 4 uger efter valgforsamlingen.

Det skal ske senest en uge efter valgforsamlingen – altså den 24. september 2024. Det skal bekendtgøres på kirkens hjemmeside, til gudstjenesterne og i de stedlige dagblade eller lokalaviser.

Til gudstjenesten kan præsten bruge det talepapir, der findes på Folkekirkens Intranet

kirkens hjemmeside skal det også bekendtgøres. I er velkommen til at bruge de illustrationer og logo, der er blevet lavet til valget 2024. De ligger frit tilgængeligt på vores hjemmeside – så brug bare løs. Du finder dem her.

Så kommer vi til dagblade og lokalaviser. Det kan både være digitalt og på tryk. I er velkommen til at gå flere sammen om en annonce og dele betalingen. Du kan evt. spørge provstiet, om der er en samlet annoncering.

Alt efter hvor stor en annonce I ønsker, placering og lignende har dagblade forskellige krav til tekstlængde, fotos, opsætning og pris. De fleste dagblade tilbyder (mod betaling) at opsætte annoncen for jer, så den passer. I kan også gøre det selv, men husk at tjekke op med dagbladet, så I leverer en annonce i det rette format.

Hvad skal annoncen indeholde?

• Hvem, der er valgt til menighedsrådet
  • Hvem, der er valgt som stedfortrædere
  • Muligheden for at udløse et afstemningsvalg, hvis der indleveres en kandidatliste:
    • Kandidatlisten kan indleveres frem til (indsæt dato)
    • Kandidatlisten kan afleveres hos (oplys om navne og adresser på de to bemyndigede personer)
    • I tidsrummet (mulighed for at skrive træffetider)
    • Kandidatlisten skal udarbejdes på en godkendt formular. Formularen findes på Kirkeministeriets hjemmeside www.km.dk
    • Kandidatlisten skal underskrives af [indsæt antal stillere] stillere.
    • Der skal vælges [indsæt antal] medlemmer til menighedsrådet til en periode på [indsæt år] år

Eksempel på annoncetekst:

Det nye menighedsråd

Vi har haft menighedsrådsvalg i INDSÆT TEKST sogn.

Velkommen til vores nye menighedsråd:

INDTAST NAVNE PÅ DE VALGTE TIL MENGIHEDSRÅDET

Stedfortrædere:

INDTAST NAVNE PÅ VALGTE STEDFORTRÆDERE

Orientering om afstemningsvalg

Der kan udløses et afstemningsvalg ved at indgive en kandidatliste senest INDSÆT DATO.

Kandidatlisten kan indleveres INDTAST STED INDTAST TIDSRUM.

Der skal vælges INDSÆT ANTAL medlemmer.

INDSÆT ANTAL stillere skal underskrive kandidatlisten.

Menighedsrådet vælges for en periode på INDSÆT TAL år.

Kandidatlisten skal udfyldes på den officielle blanket fra Kirkeministeriet.

#Menighedsrådsvalg2024