4. JULI 2024

Annoncering - regler og gode råd

Her finder du inspiration til annoncering af valgforsamlingen

Annoncer2

Af: Anja Christensen

Bekendtgørelse af valgforsamlingen
Den 17. september er der valg til menighedsråd over hele landet. Forud for valgforsamlingen, er det lovpligtigt at annoncere. Det skal ske senest den 20. august. Valgforsamlingen skal bekendtgøres på kirkens hjemmeside, til gudstjenesterne og i de stedlige dagblade eller lokalaviser.

Til gudstjenesten skal præsten annoncere tid og sted for valgforsamlingen. I valgvejledning findes et talepapir, der kan anvendes. Valgvejledningen finder du på FIN.

kirkens hjemmeside skal valgforsamlingen også bekendtgøres. Som minimum skal I oplyse tid og sted for forsamlingen, men I bør tilføje lidt mere tekst om valgforsamlingen, og hvad man kan forvente af aftenen.
I er velkommen til at bruge illustrationer og logo, der er blevet lavet til valget 2024. De ligger frit tilgængeligt på vores hjemmeside – så brug bare løs. Du finder dem her.

Så kommer vi til dagblade og lokalaviser. I skal annoncere orienteringsmøde i lokale dagblade, og det kan både være digitalt og på tryk. I er velkommen til at gå flere sammen om en annonce og dele betalingen. Du kan evt. spørge provstiet, om der er en samlet annoncering.

Alt efter hvor stor en annonce I ønsker, placering og lignende har dagblade forskellige krav til tekstlængde, fotos, opsætning og pris. De fleste dagblade tilbyder (mod betaling) at opsætte annoncen for jer, så den passer. I kan også gøre det selv, men husk at tjekke op med dagbladet, så I leverer en annonce i det rette format.

Hvad skal annoncen indeholde? Som de andre steder er minimum at oplyse tid og sted for mødet.
så husk: Dato, tidspunkt og sted.

Lokale medier
Når det kommer til de lokale medier, er der både et kan og et skal
Annoncer om valgforsamlingen i lokale medier er lovpligtige – det skal du. Men du kan gøre så meget mere.

Prøv at benytte samme mulighed for at få fortalt, hvad det egentlig er, I annoncerer for. Når læseren ser annoncen, ved han så, hvad valgforsamling er? Prøv at få journalisten på dit lokale dagblad til at skrive om valget.

Den direkte vej til medierne er helt enkelt kontakt. At I fortæller, at der er valg, og at der er en god historie for dem at hente. Er I meget servicemindede, og har I mod på det, er det bedste at sende en pressemeddelelse – en sådan er både effektivt og gratis.
Hvad kan du skrive om? Du kan skrive om lige hvad du vil, tænk over, hvad I gerne vil fortælle, og hvad der vil være interessant for læserne af avisen at vide.

Her får du et par gode råd til at skrive en pressemeddelelse.

GODE RÅD
Sådan skriver du en pressemeddelelse

• Overskrift: Skriv en fængende linje, der giver journalisten - og læsere, lyttere og seere – lyst til at vide mere.
  • Indledning: Opsummér historien på tre- fem linjer, der giver et hurtigt overblik over historiens 5 hv'er: hvem, hvad, hvornår, hvorfor og hvordan.
  • Brødtekst: Fold historien ud med flere informationer og citater. Skriv teksten i mindre afsnit og giv dem små overskrifter.
  • Lav eventuelt en faktaboks, der danner baggrund for historien eller tilfører bonusinfo.
  • Kontaktinformation: Husk navn, telefonnummer og eventuelt henvisning til hjemmeside.
  • Supplér med billeder og eventuelt links. Billeder af god kvalitet øger dine chancer for, at journalisten vælger din historie.
  • Fokus på ord – drop layout
    Undgå at sætte teksten op i spalter og indsætte billeder teksten – det er skønne spildte kræfter, for journalisten vil helst have teksten uden særligt layout i et Word dokument og billederfilerne vedhæftet for sig.

Måske vælger avisen at bruge jeres tekst som den er, så sørg for at skrive, så den er klar til at komme direkte i avisen. Måske ringer de op for at følge op og vil gerne skrive mere. Og bare klø på. Det værste der kan ske er, at journalisten siger nej tak til at bruge pressemeddelelsen.

#Menighedsrådsvalg 2020