Hvad bliver din rolle i menighedsrådet?

Stort tillykke med dit valg til menighedsrådet.

Konstituering

Hvad skal du lave i menighedsrådet?

Det første møde, du skal til i menighedsrådet, er det konstituerende møde. Den person der blev valgt med flest stemmer, indkalder til mødet. Mødet afholdes inden den første søndag i advent, hvor funktionsperioden begynder.

På mødet bliver I enige om, hvordan de forskellige funktioner i rådet skal fordeles mellem jer. Måske du allerede har gjort dig tanker om, hvilken rolle du kunne tænke dig.

Ingen skal kunne det hele, men måske er der et område, du har en særlig interesse for? Det kan være med til at pege dig i retningen af, hvilken poster du kan have i rådet eller hvilke udvalg, du gerne vil være med i. Her kan du læse om de forskellige poster i menighedsrådet og deres opgaver og ansvar.

Formand
Formanden er menighedsrådets ansigt udadtil og leder af menighedsrådets møder. Formanden har ansvar for at indkalde til møder. Formanden leder møderne og har ansvaret for, at der træffes beslutninger.

Formandens opgaver er blandt andet:

- At forberede og indkalde til menighedsrådsmøder og sørge for, at dagsordenen bliver udarbejdet

- At menighedsrådets beslutninger bliver ført ud i livet

- At underskrive regnskaber og aftaler indgået med andre sogne, personale og leverandører.

Næstformand
Som næstformand overtager du formandens opgaver, hvis eller når formanden ikke kan varetage opgaverne som formand. En næstformand er ofte en nær sparringspartner for formanden.

Kasserer

Kassereren har til opgave at holde øje med kirkekassens økonomi og holde menighedsrådet opdateret om den økonomiske situation.

Opgaverne som kasserer inkluderer blandt andet:

- At fremlægge budgetter og regnskaber

- At give resten af menighedsrådet løbende opfølgning på budget og regnskab

- At sørge for at betale regninger og løn.

NB: I mange råd får den valgte kasserer hjælp til arbejdet af en ekstern regnskabsfører.

Kirkeværge

Kirkeværgen har det daglige tilsyn med kirken og kirkegården. Opgaverne for kirkeværgen fastlægges af menighedsrådet og kan derfor variere fra sted til sted.

Kirkeværgens opgaver inkluderer ofte:

- At tage hånd om akutte problemer vedr. bygninger

- At være tovholder på bygge- og vedligeholdelsesprojekter

- At anmelde forsikringsskader til Folkekirkens Forsikringsenhed.

Kontaktperson
Kontaktpersonen er de ansattes daglige leder. Du er altså bindeleddet mellem menighedsråd og de ansatte.

En kontaktpersons opgaver inkluderer blandt andet:

• At have kontakt til de ansatte
  • At beslutte hvordan arbejdsopgaverne skal tilrettelægges og drøfte ansættelsesforhold med de ansatte
  • At indkalde til medarbejdermøder, udviklingssamtaler og arbejdspladsvurdering.

Menighedsrådet kan beslutte, at jobbet deles mellem et medlem af menighedsrådet og en præst eller oprette et personaleudvalg, som støtter kontaktpersonen i arbejdet. Menighedsrådet kan også beslutte at hyre en personalekonsulent til at hjælpe eller have en daglig leder ansat til at varetage opgaverne.

Øvrige poster
Der vælges også en sekretær og en underskriftberettiget. Resten af menighedsrådets medlemmer er menige medlemmer.

Udvalg
Er der noget særligt du brænder for og gerne vil sætte fokus på i dit sogn? Så har du måske mulighed for det i et udvalg.

Udover de lovpligtige udvalg kan menighedsrådet nedsætte en række udvalg, der arbejder med forskellige emner. Det kan fx være et børne -og ungeudvalg, et grønt udvalg eller et PR-udvalg. Har du et særligt ønske om at arbejde med et bestemt emne, kan du også være med at til oprette et nyt udvalg.

Du kan læse mere om roller, opgaver og udvalg på godtfrastart.dk