Juristerne Martin Harresgaard Pedersen og Jesper Breindahl fortalte om nyt fra OK24 på fyraftensmødet i Solrød. Fotos: Henrik Petit.
Af: Alex Kjær
Ved du, at Landsforeningen har en HR- og personale konsulentordning, som kan hjælpe jer med ansættelseskontrakter, sparring og generelt med at håndtere opgaverne som arbejdsgiver i menighedsrådet?
Hvis dit menighedsråd oplever, at det nogle gange kan være tungt at være arbejdsgiver for kirkens ansatte, så er HR- og personalekonsulentordningen måske noget for jer. Landsforeningens HR- og Personalekonsulentordning støtter kontaktpersonen og menighedsrådet i deres ledelsesansvar, så kontaktpersonen gennem sparring, netværk og udvikling bliver bedre til at håndtere opgaverne og dermed bliver mere tryg i rollen som kontaktperson.
- Personalekonsulentordningen er ikke "nice to have" - den er "need to have".
Sådan siger Hanne Hagen, der er kontaktperson i Karlslunde Sogn. Sognet er en del af Greve-Solrød Provsti. som er gået sammen med Køge Provsti om at købe en HR- og personalekonsulentordning til at understøtte ledelsesopgaven. I alt er 38 sogne med i ordningen.
På fyraftensmødet var et af emnerne "Nyt om DK24".
- Det var et rigtig fint møde, hvor jeg personligt blev opdateret om nye overenskomster. Der er nogle store ændringer og nogle mindre ændringer i forhold til tidligere. Noget havde jeg hørt før, men det var godt at få genopfrisket.
Giver tryghed i rollen
Hanne Hagen arbejder i sit professionelle arbejdsliv som personaleleder, og her har hun en HR-afdeling i ryggen, som støtter hende i det ledelsesmæssige arbejde.
- Det er fuldstændig sammenligneligt med den hjælp, vi får fra Landsforeningens HR- og personalekonsulentordning. Konsulenterne i personalekonsulentordningen hjælper os med ansættelseskontrakter, indplacering i løn rammer og meget andet. som har med personaleansvaret at gøre.
Med Landsforeningens fleksible HR- og personalekonsulentordning kan menighedsrådet få hjælp til at få helt styr på personaleområdet.
Det er en fleksibel ordning, hvor I kan vælge imellem en række forskellige løsninger, og den endelige løsning bliver altid tilrettelagt efter jeres behov og konkrete situation. Sådan sørger vi for, at ordningen hjælper lige der, hvor der er brug for det.
I oversigten her kan du se, hvad de forskellige løsninger indeholder, måske er der en, der passer til jeres menighedsråd?
Vil du vide mere? Så kontakt projektleder for HR- og personalekonsulentordningen Mette Braun Misser på personalekonsulent@menighedsraad.dk, eller ring 8732 2143.
Hun har været kontaktperson i sit sogn i fire år, og det skyldes i høj grad HR- og personalekonsulentordningen, at hun føler sig tryg i sin rolle.
- Jeg kan slet ikke undvære dem. Vi har mange personalegrupper, og der er forskellige vilkår og regler, alt efter hvilket område det drejer sig om. Med Landsforeningens konsulenter i ryggen er jeg sikker på, at vi følger aftaler, regler og lovgivning og ikke laver fejl i vores håndtering.
Konsulenter kender folkekirken
Sognepræst Christina Feddersen fra Karlstrup Sogn blev kontaktperson/daglig leder for tre-fire år siden og var også med til fyraftensmødet. Hun er og har været glad for personalekonsulentordningen, som Karlstrup Sogn har benyttet sig af gennem en del år.
- Der er især to ting, jeg sætter pris på. Den ene er den faglige kompetence. Konsulenterne kender folkekirkens område til bund. Derfor ved jeg, at jeg står på sikker grund, når jeg træffer en beslutning. Den anden er netværket. Jeg får meget ud af at møde andre personer i mit område, som beskæftiger sig med det samme som mig.
Hun er ansat i et pastorat med to sogne, hvor der er mange ansatte. Derfor er der oprettet et ledelsesteam, hvor der sidder to kontaktpersoner og en kirkegårdsleder foruden den daglige leder.
- Det fungerer fint for os, at vi er flere om at træffe beslutningerne sammen. Vi har haft nogle ret tunge personalesager, og her har vi været glade for hjælpen fra HR- og personalekonsulentordningen.
Der har blandt andet været afskedigelsessager, hvor konsulenter fra HR- og personalekonsulentordningen har været med som bisiddere.
- For mig har det været en stor hjælp at kunne sparre om sagen inden et møde. Det har gjort, at det er blevet så godt et forløb som muligt. Jeg har også oplevet, at konsulenternes erfaring gjorde, at forløbet omkring en afskedigelse blev kortere, end hvis jeg selv skulle have stået for det.
Pengene er givet godt ud
Hanne Hagen er i kontakt med personalekonsulenterne i ordningen cirka en gang om måneden. Det kan både være i forhold til en konkret sag og i forhold til et emne, som hun har brug for at vende.
- Vi har haft en enkelt større sag, hvor der opstod konflikt. Her var konsulenterne med som bisiddere til de møder, der blev afholdt som en del af processen med at løse konflikten. Det var en stor støtte, siger hun og fortsætter:
Jeg kan faktisk være bekymret for dem, som ikke har professionel hjælp fra folk, som kender folkekirkens område. Der er mange forskellige overenskomster, og det er let at komme til at lave fejl.
Fyraftensmødet afsluttes med et møde med følgegruppen for HR- og personalekonsulentordningen. Følgegruppen repræsenterer sognene i ordningen og mødes med projektlederen og personalekonsulenten to gange årligt, hvor de evaluerer og kommenterer på tiltag, form og indhold i ordningen.
I Greve-Solrød og Køge Provstier er der fysiske møder to tre gange om året, og derudover er der møder efter behov.
- Der er også en del webinarer, som ofte ligger sidst på eftermiddagen som online-fyraftensmøder. Dem deltager jeg i, så ofte jeg kan. Jeg tager al den hjælp, jeg kan få. Der er ofte nogle gode slides og PowerPoints, som vi får efter møderne. Dem bruger jeg nogle gange, når jeg skal informere det øvrige menighedsråd om nye ting på personaleområdet.
Hanne Hagen er ikke i tvivl.
- Jeg kan virkelig anbefale det til andre sogne og provstier. Det er en stor hjælp at have nogle at sparre med, og den praktiske hjælp gør, at jeg altid er sikker på, at vi træffer rigtige beslutninger. Ud fra vores erfaringer kan jeg sige, at pengene er givet godt ud.
Christina Feddersen bruger især personalekonsulentordningen, når der skal laves kontrakter i forbindelse med ansættelser.
- De har også være gode at sparre med ved fx sygemelding i længere tid. Hvor hårdt skal vi køre på, og hvor meget snor skal vi give? Det er hardcore juridisk vejledning, som har været god i forbindelse med opgaver eller sager med sygefravær.
Har været med i mange år
Christina Fedders en fortæller, at hun også har lavet kontrakter, hvor HR- og personalekonsulenterne fortalte, at hun bevægede sig på juridisk usikker grund.
- Det er fint, at jeg kan træffe beslutninger på et oplyst grundlag. Jeg er optaget af at træffe valg, som er de bedste for arbejdspladsen. Jeg har ikke juridisk indsigt, så jeg har brug for nogen, der kan fortælle mig, præcis hvordan reglerne er.
Hun kan anbefale andre sogne og provstier også at gøre brug af ordningen.
- Og så er det også vigtigt at gøre opmærksom på, at det aldrig har været et problem med den fysiske afstand. Vores sogn ligger på Sjælland, og HR- og personalekonsulenternes kontor ligger i Sabro ved Aarhus. Men de kommer altid, når vi har brug for det. Og ellers kan meget klares med telefonisk rådgivning - især fordi konsulenterne kender vores sogn rigtig godt, fordi vi har været med i mange år.
Mette Braun Misser er projektleder for HR- og Personalekonsulentordningen:
- Vores erfaring er, at sognene i ordningen er glade for, at de hos os får et fast team, som kender til arbejdspladsen, og som har en god relation til kontakt personen. Her er større fleksibilitet, eftersom vi er et team af HR- og personalekonsulenter, som dagligt hjælper kontaktpersoner med de opgaver, der er for bundet med at være arbejdsgiver og kontaktperson.
Hun fremhæver også, at kvaliteten i rådgivningen og vejledningen er høj hos HR- og personalekonsulentordningen ved Landsforeningen.
- Kvaliteten er netop, at vi er et team med forskellige kompetencer, kvaliteter og interesseområder. Vores hverdag ved Landsforeningen sikrer, at vi udvikler os og er opdaterede på det personalejuridiske om råde i folkekirken. Vi er derfor altid klædt på til de opgaver, vi møder i rollen som personalekonsulent i vores HR- og personalekonsulentordninger.
- Udgangspunktet er, at vi rådgiver og støtter kontaktpersoner, idet vi også rådgiver administrationschefer og daglige ledere, hvis menighedsrådet ønsker det. Det er en fleksibel ordning - så vi sammensætter løsningen efter menighedsrådets behov og situation, uanset om det er et provsti eller et enkelt menighedsråd, som ønsker en ordning.
- Jeg hører fra nogle kontaktpersoner, at de får lyst til at fortsætte i rollen som kontaktperson, fordi de har os i ryggen. Det giver dem tryghed og gør arbejdet mere overkommeligt. Den personlige kontakt gør også, at de kan ringe med små ting. Vi har i ordningen et tæt forhold til kontaktpersoner, som gør, at de ikke føler sig usikre ved at agere lokale ledere. Når kontaktpersonen trives i rollen og selv ønsker at fortsætte, er det præcis det, som gør én så glad for at arbejde som HR- og personalekonsulent, siger hun.
Vil du vide mere?
Så kontakt projektleder for HR- og personalekonsulentordningen Mette Braun Misser på personalekonsulent@menighedsraad.dk, eller ring 8732 2143.