Temadage

Skanderborg 068

Har I brug for inspiration, undervisning og redskaber til at komme styrket videre med menighedsråds arbejdet kan I bestille en temadag/aften.

Ønsker I en temadag, hvor I kan få talt om jeres visioner for kirkelivet, udvikle og eventuelt forbedre kommunikationen og samarbejdet eller ønsker du, at I får sat fokus på en bedre mødekultur, hvor idéer får plads til at udvikle sig - så kan du bestille én eller flere af vores skræddersyede temadage. I kan også vælge temadage, hvor I selv bestemmer, hvilket indhold I gerne vil have – vi tilpasser altid indholdet efter jeres behov.

Her kan du se et udpluk af vores temadage;

• Udarbejdelse af visioner – få sat ord på jeres?
  • Udvikling af gode samarbejdsrelationer – hvordan forstår vi betydningen af en konstruktiv dialog?
  • Grundlæggende forståelse for menighedsrådsarbejdet – hvilke rammer og ansvar arbejder vi under?
  • Forståelse af roller og ansvarsområder i menighedsrådet - hvem gør hvad og hvordan bliver vi et godt hold?
  • Kollektiv ledelse – hvad betyder det?
  • Det gode menighedsrådsmøde – hvad er særligt vigtigt?
  • Forebygge konflikter og en god uenighedskultur- hvordan er man uenig på en konstruktiv måde?
  • Den gode dialog og vores kommunikationsmønstre - hvordan opbygger vi tillid og bliver bedre til at lytte?

Eksempler på to forskellige temadage:

Sæt ord på jeres visioner

Hvilken kirke har I om 4 år? Sæt ord på visionerne og få redskaber til at føre dem ud i livet. Med en temaaften kan menighedsråd og medarbejdere få sat ord på visionerne for kirken. Visionerne skaber et billede af det bedst tænkelige fremtidsscenarie og giver klarhed over, hvad I vil med kirken. Menighedsrådets og medarbejdernes arbejde bliver enklere med visionen, fordi I opnår et fælles billede af, hvordan kirken skal udvikle sig og hvilke konkrete initiativer, der skal satses på.

Visionsprocessen starter med et oplæg fra Landsforeningens konsulent omhandlende visioner og hvordan man kan arbejde bevidst med dem. Oplægget danner rammen for at tale om visioner og giver en forståelse for, hvorfor vi i dag taler meget om visioner i folkekirken. Herefter faciliteres en proces, hvor I som deltagere i mindre grupper forsøger at sætte ord på de ønskede visioner for jeres kirke. I en fælles opsamling forsøger vi at sammensætte en vision. Vi stiller blandt andet følgende spørgsmål:

• Hvilke drømme har vi for vores kirke for de kommende år?
  • Hvad skal kendetegne vores kirke i fremtiden?
  • Hvilke(n) vision(er) understøtter vores drømme?
  • Hvilke mål kan vi opstille?

Grundlæggende forståelse for menighedsrådsarbejdet

Hvad kræves der af menighedsrådet og de enkelte medlemmer? Hvilke rammer og regler skal vi overholde? Menighedsrådet skal løse sine opgaver med kirkelig ledelse, administration, forvaltning, økonomi, personaleledelse, kirkegårde mv. og udfolde sine ønsker for det kirkelige liv i sognet.

På denne temadag giver vi menighedsrådsmedlemmer overblik over og forståelse for de opgaver rådet skal varetage og de vilkår, der har betydning for varetagelsen af arbejdet som menighedsråd og som medlem af menighedsrådet. Vi taler bl.a. om;

• ansvars- og kompetenceforhold for menighedsrådene
  • hvordan de folkekirkelige instanser hænger sammen
  • menighedsrådets opgaver med kirkelig ledelse
  • folkekirkens økonomiske grundlag
  • menighedsrådets enkeltposter
  • en introduktion til menighedsrådet som forvaltningsmyndighed og arbejdsgiverrollen.