22. MAJ 2019
Strategisk kompetenceudvikling i folkekirken
Vil I sætte medarbejdernes uddannelse på dagsordenen? Vil I skabe udvikling og trivsel blandt medarbejderne? Vil I have inspiration til nytænkning? Så prøv guiden til strategisk kompetenceudvikling!
Hvad er strategisk kompetenceudvikling?
Strategisk kompetenceudvikling er at undersøge mulighederne for at forene det, menighedsrådet drømmer om i fremtiden med medarbejdernes kompetencer og udviklingsmuligheder. Det væsentlige er at se sammenhængen mellem kirken og kirkegårdens nuværende og kommende arbejdsopgaver på den ene side, og de forventninger det stiller til den enkeltes medarbejders muligheder for kompetenceudvikling på den anden side.
Når I ønsker fokus på kompetenceudvikling, er det vigtigt at drøfte, hvilke opgaver menighedsrådet gerne vil kunne løse i fremtiden og herefter udvikle de kompetencer, som det vil kræve. Det gøres ved at sætte gang i en strategisk kompetenceudviklingsproces.
Guide til strategisk kompetenceudvikling
Strategisk kompetenceudviklings kan sættes i gang gennem tre enkle trin:
1) Menighedsrådets mål – hvad vil vi? Afholdelse af et dialogmøde
2) Medarbejderens job- og kompetenceudvikling – Afholdelse af MUS
3) Udarbejdelse af uddannelsesplaner – Uddannelse af medarbejdere
1: Menighedsrådets mål - hvad vil vi? Afholdelse af dialogmøde
For at få sat ord på, hvad menighedsrådet ønsker i fremtiden afholdes et møde om hvilke mål, der skal arbejdes efter de kommende år. Mål er en enkel betegnelse for, hvor arbejdspladsen gerne vil hen. Mere konkret handler det om, hvad arbejdspladsen gerne vil nå eller gøre i de kommende år. Eksempler kan være: Flere kulturelle arrangementer for menigheden, udvikling af kirkegården, ændre arbejdet med konfirmander, ombygning af sognegård eller ændringer af administrative rutiner.
Spørgsmål til at afklare menighedsrådets mål – hvad vil vi?
Opsamling/beslutning
Medarbejderne deltager i drøftelsen for at bidrage med viden om kirkens arbejde og muligheder i fremtiden. Der udarbejdes en skriftlig opsamling og menighedsrådet skal træffe beslutning om hvad, der skal satses på de kommende år. Beslutningen træffes på et efterfølgende møde. Menighedsrådet sætter også ord på følgende spørgsmål:
2: Medarbejderens job- og kompetenceudvikling: MUS
Ud fra sognets mål, som er afklaret på dialogmødet og besluttet af menighedsrådet, gennemføres MUS-samtaler. MUS starter med, at medarbejderne præsenteres for opsamlingen og menighedsrådet beslutninger.
Spørgsmålene til at afklare medarbejderens job- og kompetenceudvikling findes i MUS-skemaet.
Deltagere: Kontaktperson eller daglig leder og medarbejderen.
3: Udarbejdelse af uddannelsesplan
den endelige afklaring af hvilke kurser eller anden form for opkvalificering, der er brug for, aftales ved udarbejdelsen af en uddannelsesplan for den enkelte medarbejder. Der laves evt. en samlet plan for hele arbejdspladsen. Oplægget til uddannelsesplanen udarbejdes af kontaktpersonen evt. i samarbejde med medarbejdere. Menighedsrådet beslutter planerne for uddannelse.
Spørgsmål til at fastlægge uddannelsesplaner: