Hvad kan man opnå?
Billigt indkøb i folkekirken er udfordret af, at der er mange små enheder. Ved at gå sammen om etablering af indkøbsaftaler, er der mulighed for at få lavere priser på indkøb.
Hvad går det ud på?
Ved at gøre indkøbene mere fordelagtige og billigere, er det muligt at spare penge, uden kvaliteten ændres. Gennem etablering af konkrete indkøbsaftaler eller ændring af praksis anvendes færre penge på indkøb.
Eksempler:
Hvordan kommer man i gang?
Gennem fælles indkøb til kirke og kirkegård har menighedsråd opnået væsentlige rabatter.
Indkøbsfællesskaber til kirkegårde igangsættes på følgende måde:
For de sogne som har gennemført fælles indkøb er der etableret en relation mellem ”indkøberne”. Den kan etableres gennem et fælles udvalg med deltagelse af menighedsrådsmedlemmer og medarbejdere på kirkegårdene. I den indledende dialog om fælles indkøb i et geografisk område eller et provsti undersøges både muligheder for rabatter og vilkår for levering.
Den praktiske organisering af indkøbene etableres, herunder beslutning om hvorvidt der skal foretages fælles bestilling, levering eller hvordan indkøbene praktisk skal foregå. Sognene kan i høj grad forudsige indkøbsbehovet, og store fælles bestillinger kan give betragtelige rabatter.
Er der vigtige regler?
Udbudsregler gælder for offentlige indkøb over 500.000 kr.
Læs mere på Den Digitale Arbejdsplads.
Læs, hvordan fælles indkøb af gran skaber værdi i Kerteminde.