Spar på administration
Sognene varetager en række administrative opgaver dels som lokal kirkelig ledelse dels som myndighed på en række områder. Øget digitalisering og kompleksitet i opgaveløsningen har givet anledning til, at sogne har ønsket og gennemført etablering af en billigere administration gennem ændrede arbejdsgange eller samarbejde.
Hvad kan man opnå?
Hvordan kommer man i gang, og hvordan skal det tilrettelægges?
Måden hvorpå menighedsråd har gennemført ændringer til en billigere administrationen, er forskelligartede. Første skridt er, at man får tanken om, at tingene med fordel kunne tilrettelægges anderledes.
For nogle starter processen som et ønske om at slanke administrationen med henblik på at få ressourcer til kirkens indhold. For andre er tankerne opstået, når en kernemedarbejder i administrationen har valgt at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet eller har sagt op.
Det kan også være i forbindelse med, at man oplever, at der er uhensigtsmæssigheder i form af ringe kvalitet eller for stort tidsforbrug. Det kan også være medarbejdere, der gør opmærksom på, at der er mindre arbejde og dermed mulighed for at løse flere opgaver for andre sogne.
Eksempler