25. APRIL 2024

OK24 – Resultaterne fra CFU-/AC-forligene og By-, Land- og Kirkeministeriet

Flere ændringer og nyskabelser er på vej med højere løn til medarbejderne og små stillinger på overenskomst

OK24

Med dette års overenskomstforhandlinger sker der en lang række ændringer for de overenskomstansatte, tjenestemændene og tjenestemandslignende ansatte i folkekirken. Medarbejderne får blandt andet et markant lønløft, der bliver større fokus på medarbejderinddragelse og det psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladserne. Derudover bliver de små stillinger, herunder vikariater, dækket af overenskomst.

Nedenfor er beskrevet resultaterne fra de centrale forhandlinger i Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, samt de overordnede resultater fra forhandlingerne ved By-, Land- og Kirkeministeriet.

Generelle resultater fra CFU-/AC-forligene
Lønforhøjelse, reguleringsprocent og ferietillæg

Alle ansatte får en lønforhøjelse samt en stigning med reguleringsordningen, hvorefter lønnen stiger med 5,89 % pr. 1. april 2024, 1,31 % pr. 1. april 2025 og 0,2 % pr. 1. november 2025.

Ferietillægget hæves fra 1,5 % til 2,02 % pr. 1. april 2024.

Opsparing af frihed/fridage
De særlige feriedage kan opspares til afholdelse af frihed på et senere tidspunkt. Der planlægges endvidere med, at der laves en lokalaftale mellem By-, Land- og Kirkeministeriet og de faglige organisationer i folkekirken, der giver mulighed for opsparing af over- og merarbejde til frihed på et senere tidspunkt.

Muligheden for opsparing gælder pr. 1. maj 2025.

Medarbejdermøder i folkekirken
Medarbejdermøderne i folkekirken skal understøtte, at arbejdspladsen har et godt psykisk arbejdsmiljø, ved at sikre at arbejds-, personale- og/eller samarbejdsforhold drøftes. Selve aftalen indeholder rammerne for hvordan mødet afholdes, hvem der kan kontaktes ved spørgsmål om aftalen, og hvad der sker, hvis menighedsrådet ikke overholder informationspligten overfor medarbejderne.

Hvordan den nye aftale om Medarbejdermøder i folkekirken kommer til at spille sammen med nuværende Bekendtgørelse om medarbejdermøder i folkekirken er endnu uafklaret.
Aftalen gælder pr. 1. oktober 2024.

Vi melder ud, når vi ved mere.

Pension
OAO: Minipensionen fjernes for gravere, kirketjenere, gravermedhjælpere, gartnere og gartneriarbejdere og HK’ere. Det betyder, at pr. 1. april 2024 får hele den omtalte personalegruppe 15 % i pension fra ansættelsens start.
CO10: Pensionen hæves for KMOK-organister, kordegne, kirke- og kulturmedarbejdere og kirkemusikere fra 18 % til 18,4 % pr. 1. april 2025.
AC: Pensionen hæves for DOKS-organister fra 17,1 % til 18,07 % pr. 1. april 2025.

Tillidsrepræsentanter
Elementer omkring tillidsrepræsentanter fra CFU-/AC-forligene tilføjes i folkekirkens tillidsrepræsentantcirkulærer, at ved valg/nyvalg af en tillidsrepræsentant, drøfter tillidsrepræsentanten omfanget af arbejdsopgaver med kontaktpersonen. Derudover tilføjes det, at møder med nyansatte omfattes af den tid, der afsættes til at udføre TR-arbejde.

Ændringerne gælder pr. 1. april 2024.

Se alle resultaterne fra CFU-/AC-forligene på Medarbejder- og Kompetencestyrelsens hjemmeside.

Generelle resultater fra By-, Land- og Kirkeministeriet forhandlingsområde
Der blev aftalt flere elementer, som gælder på tværs af flere overenskomster/organisationsaftaler. Hvor der er forskelle, er dette uddybet under den enkelte overenskomst/organisationsaftale.

Gældende fra 1. april 2024 (for kordegne, kirke- og kulturmedarbejdere, kirkemusikere, kirketjenere, gravere, KMOK-organister og DOKS-organister)
Erstatningsfridage for arbejde på søgnehelligdage og den 24. december, hvis dagen er sammenfaldende med den faste fridag, skal placeres på en lørdag eller søndag i en periode på 8 uger efter søgnehelligdagen/den 24. december, medmindre I aftaler andet. Dette ændres også i fridagsreglerne for tjenestemænd.

Hviletidsreglerne ændres, så de følger arbejdsmiljølovgivningen (gælder kun kirketjenere, gravere, KMOK-organister og DOKS-organister).

Gældende fra 1. oktober 2024 (for kordegne, kirke- og kulturmedarbejdere, kirkemusikere, kirketjenere, gravere, KMOK-organister og DOKS-organister)
8 timers grænsen og månedsgrænsen fjernes, så alle fremover ansættes på overenskomst uanset timetal og ansættelsens varighed.

Der indføres mulighed for at tilkøbe supplerende rådighedstid, så det bliver mere fleksibelt at arbejdstidsplanlægge for særligt de små stillinger. Mulighed for tilkøb samt aflønning herfor uddybes under de enkelte aftaler.

Der indføres vikarbestemmelser, hvorefter vikariater af under 1 måneds varighed samt enkelttjenester honoreres med timeløn. Vikarer er omfattet af reglerne om natpenge. Lønnen procentreguleres. Aflønning uddybes nærmere under de enkelte aftaler. Vikarerne undtages i øvrigt fra de gældende regler om løn, lønforhandling og arbejdstid. Overgang til månedslønsansættelse sker senest efter 1 måneds uafbrudt ansættelse ved samme ansættelsesmyndighed.

Gældende fra 1. april 2025
For de intervallønnede bortfalder fikspunktet, og intervalbunden hæves til det tidligere fikspunkt.
Der er derudover lønstigninger til alle personalegrupper i form af stigning i rådighedstillæg, OK18-tillæg, hævelse af basisløntrin, intervalbund eller -top.

De enkelte aftaler
Se mere om de enkelte aftaler fra By-, Land- og Kirkeministeriet i vores nyheder om

Se resultatpapirerne fra alle aftaler indgået i By-, Land- og Kirkeministeriet på folkekirkenspersonale.dk