24. JANUAR 2017

Få sjælesorg på sognets hjemmeside

Sognenes hjemmesider kan være med fra start, når folkekirkens nye digitale satsning www.sjælesorg.nu går i luften 1. februar

csm_sjaelesorg_f643f9c442.png

1. februar åbner hjemmesiden www.sjaelesorg.nu, hvor man kan chatte med en præst.

Af: Jesper Moll

Vejen til en sjælesorgssamtale med præsten kan for nogle være så lang, at selv ikke livets hårdeste slag er nok til, at man opsøger sin lokale sognepræst. Et nyt tilbud om online sjælesorg, "Sjælesorg på Nettet", skal gøre vejen en smule kortere med hjemmesiden www.sjælesorg.nu, der 1. februar åbner for besøg.

Den nye hjemmeside er lavet sådan, at man fra sognenes egne hjemmesider kan komme i kontakt med en præst fra teamet bag "Sjælesorg på Nettet". I sidste uge modtog alle menighedsråd en vejledning til, hvordan det kan lade sig gøre.

Sjælesorg på nettet

• ”Sjælesorg på Nettet” lanceres den 1. februar 2017
  • Biskop over Aalborg Stift Henning Toft Bro er formand for projektet, der har modtaget 8,3 millioner over en treårig periode fra Folkekirkens Fællesfond og landets ti stifter
  • Præster har udvidet tavshedspligt og der føres ikke journal. Gennem ”Sjælesorg på Nettet” kan du derfor chatte, snakke eller videosamtale med en præst 100% fortroligt
  • ”Sjælesorg på Nettet” vil trække på gode erfaringer fra Sverige og Finland, hvor man allerede praktiserer online sjælesorg
  • Sjælesorgssamtaler er gratis

- "Sjælesorg på Nettet" gør det muligt at kontakte en præst på sjælesorg.nu for at få sjælesorg, enten gennem chat eller samtale fra smartphone, iPad eller computer. De næste tre år skal projektet implementeres i folkekirken. Det har vi brug for jeres hjælp til, skrev biskop og formand for projektet Henning Toft Bro til menighedsrådene.

Online sjælesorg er et supplement
Hjemmesiden er et supplement til den klassiske samtale mellem en præst og et sognebarn, og Landsforeningens formand, Søren Abildgaard, ser nye muligheder for folkekirken med projektet:

- "Sjælesorg på Nettet" skal ikke erstatte det personlige møde og den fortrolige samtale. Men det er med til at give nye muligheder for, at folkekirken kan møde mennesker, hvor de er. Det gælder også på nettet, som for mange giver en nemmere adgang til at komme i kontakt med en præst, siger han.

Der er gode erfaringer med online sjælesorgssamtaler fra både Sverige og Finland, og folkekirkens har da også sat et større millionbeløb af til det nye initiativ. 8,3 millioner kroner er der i alt bevilliget over de næste tre år, hvor man vil kunne chatte, snakke eller videosamtale med en præst 100 % fortroligt.