19. MAJ 2017

Kirkeminister opfordrer til at deltage i forsøg

Smøg ærmerne op og gå i gang! Sådan lød kirkeminister Mette Bocks opfordring om at deltage i et af de otte nye forsøg for menighedsråd, da hun gæstede Landsforeningens årsmøde

20170519-mb_20170519_0166-1.jpg

Kirkeminister Mette Bock gæstede Landsforeningens årsmøde i weekenden. Foto: Henrik Petit

Af: Jesper Moll

Det er svært at finde den delikate balance mellem at lade stå til og ville styre for meget som kirkeminister. Den balance forsøger Liberal Alliances kirkeminister Mette Bock at ramme med otte nye forsøg i folkekirken, der netop er blevet meldt ud. På Landsforeningens årsmøde, der i weekenden samler mere end 500 menighedsrådsmedlemmer og gæster, opfordrede hun menighedsråd til at prøve kræfter med de nye muligheder for bl.a. at flytte opgaver væk fra rådet og organisere sig anderledes.

Forsøg i folkekirken

Ingen sogne er ens. Alligevel har lovgivningen indtil nu været ens for alle. Det kan der imidlertid snart blive ændret på med otte spritnye forsøg fra Kirkeministeriet. Forsøgene skal gøre det lettere for menighedsråd at samarbejde, flytte opgaver og kompetencer og tilpasse organisationen til sognets virkelighed.

- Det er nu, I har muligheden. I kan gøre tingene på andre måder, hvis I har lyst. I kan gå i gang allerede næste år, og næste år kommer der så andre forsøg, man kan deltage i. Smøg ærmerne op og gå i gang, lød opfordringen fra Mette Bock, der ikke har været menighedsrådsmedlem, men har en stærk tilknytning til folkekirken. Igennem et par årtier har hun været kirkesanger i sin lokale kirke ved Horsens, og som barn løb hun rundt på kirkegården og legede, når forældrene var til menighedsrådsmøder.

De nye forsøg

De otte nye forsøg skal gøre det nemmere at være menighedsrådsmedlem. De første forsøg, der er budt ud, skal gøre det nemmere at samarbejde mellem flere menighedsråd. Senere bliver det muligt at melde sig til forsøg om at flytte opgaver til provstiudvalget eller organisere rådets roller på en anderledes måde.

LÆS MERE: Otte nye forsøg i folkekirken

- Det kan være et hårdt slid at være med i menighedsrådsarbejdet. Når jeg har været ude at tale med folk i sognene, har jeg ofte fået det indtryk, at man går ind i menighedsrådsarbejdet med entusiasme og energi for så at opdage, at der også er noget bogholderagtigt over arbejdet. Jeg ved, at i mange menighedsråd, arbejder man med at finde en balance, og det er dejligt, at se at man arbejder på at få gang i samtalen om substansen, sagde hun i sin tale hvor hun takkede menighedsrådsmedlemmerne for deres engagement i noget af det fineste i det danske demokrati, som hun kaldte menighedsrådsarbejdet.

#Årsmøde 2017 #Forsøgslovgivning