19. SEPTEMBER 2018

Har I styr på budgettet?

Senest 15. november skal menighedsrådene aflevere det endelige budget for 2019. På menighedsraad.dk er der inspiration og hjælp i vores online-kurser om budget og økonomistyring

Thomas video foto_2.jpg

Thomas Oddershede er økonomisk konsulent i Landsforeningen. Foto: Alex Kjær

Af: Alex Kjær

Her i løbet af sensommeren udmelder provstiudvalgene den endelige ligning til henholdsvis drift og anlæg, og i den forbindelse kan det være en god idé for menighedsrådene at besøge Landsforeningens hjemmeside, hvor vi udbyder gratis online-kurser.

Økonomisk konsulent Thomas Oddershede fortæller:

-Når menighedsrådet har fået oplyst den eksakte ligning, kan man tilrette det tidligere udarbejdede budgetbidrag med de endelige beløb og dermed færdigpudse budgettet.

Det endelige budget

Når menighedsrådet typisk i samarbejde med regnskabsfører har færdiggjort budgettet, skal menighedsrådet på et møde behandle det endelige budget. Herefter og senest 15. november skal budgettet afleveres, hvilket sker i Økonomiportalen.

-Menighedsrådet kan finde vejledning og gode råd om udarbejdelsen af budgettet på Landsforeningens hjemmeside og den digitale arbejdsplads, siger Thomas Oddershede og tilføjer, at der på Landsforeningens hjemmeside under ”I fokus” er mulighed for at tage kurset ”Budgetlægning og økonomistyring i menighedsrådet”. Kurset gennemgår emner, der har relevans og kan hjælpe til forståelse af de afsluttende budgetarbejder, der ligger her i efteråret.

Intro til budget

Thomas Oddershede fremhæver især:

• Intro til budget – forstå det todimensionelle og mulighederne i det flerdimensionelle budget og regnskab
  • Den økonomiske værktøjskasse – se mulighederne i budgetmodulet og samspillet med Økonomiportalen og dermed link til Kvartalsrapporten

Under Håndbøger på den digitale arbejdsplads finder du ”Fakta om endeligt budget”, som indeholder vejledning om og beskrivelse af relevante forhold netop i forbindelse med afslutning af budgettet. Relevante emner er blandt andet:

• Budgetopfølgning og budgetrapporter
  • Budgettering af anlæg