18. APRIL 2018
Af: Jesper Moll
I efteråret 2018 starter vi to kurser op på Sjælland.
Med en målrettet lederuddannelse øger du dine kompetencer, så du kan blive en endnu bedre leder for medarbejderne. En af opgaverne som leder er ansættelse af nye medarbejdere, og det er et af emnerne på Folkekirkens Lederuddannelse.
Inden den spændte kandidat til et nyt job sætter sig i den varme stol foran ansættelsesudvalget, skal der gøres et stykke arbejde. Det er nemlig værd at bruge tid på at forberede sig grundigt på samtalerne ifølge Lisa Junge Jensen, der er en af underviserne på Folkekirkens Lederuddannelse.
Samarbejde er ofte en vigtig forudsætning for at bestride et job i folkekirken, og det kan derfor også være et relevant emne til en samtale.
Her er seks gode spørgsmål om samarbejde til en ansættelsessamtale:
Når man har fået styr på rammen om samtalerne, altså hvor lang tid man vil bruge på hver samtale, hvor de skal foregå, og hvem der spørger om hvad, er det tid til at overveje de konkrete spørgsmål til kandidaterne ifølge Landsforeningens erfarne konsulent.
De kan fx handle om kandidatens motivation for at søge jobbet, hvad der er positivt ved det nuværende job eller hvilke forventninger man har til en kommende chef og kolleger.
Folkekirkens Lederuddannelse er den første lederuddannelse, der er specielt udviklet til kontaktpersoner i menighedsråd. Uddannelsen giver dig konkret og opdateret viden om rollen som leder og er udviklet med afsæt i Landsforeningens erfaring og interviews med kontaktpersoner om deres opgaver.
I løbet af uddannelsens fire moduler får du et overblik over kontaktpersonens opgaver og konkrete redskaber, der kan bruges i den daglige ledelse. Uddannelsen inddrager både HR og juridiske personaleforhold.