11. NOVEMBER 2019

Jubilæumsbog på vej

Landsforeningens tidligere formand Inge Lise Pedersen er i gang med at skrive en bog i anledning af Landsforeningens 100-års jubilæum i 2020. Nu er der indgået en aftale med forlaget Eksistensen om at udgive bogen.

Bogudgivelse forlag og ILP.JPG

Foto fra første møde vedrørende jubilæumsbogen på forlaget Eksistensen. Fra venstre ses generalsekretær Morten Christiansen, redaktør Henrik Brandt-Pedersen og forfatter Inge Lise Pedersen.

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Landsforeningen aftalte tidligere på året med foreningens mangeårige bestyrelsesmedlem og formand gennem ni år, Inge Lise Pedersen, at hun skulle skrive jubilæumsbogen.

- Inge Lise Pedersen er nok den, der ved mest om Landsforeningen og menighedsrådenes historie samt om de folkekirkelige mærkesager og dramaer, der har været i perioden – fra begyndelsen af forrige århundrede og frem til nutiden. Og det, hun ikke ved, har hun som tidligere universitetsforsker de helt rigtige forudsætninger for og et langt arbejdslivs erfaring i at grave sig ned i, finde frem og formidle, siger Landsforeningens formand Søren Abildgaard.

Inge Lise Pedersen har fået frie hænder til at skrive bogen. I samarbejde med hende har Landsforeningen nu lavet en aftale med forlaget Eksistensen om at udgive bogen.

- Det er Inge Lise, der vælger emnerne, vinkler stoffet, skriver teksten og har kontakten til forlagets redaktør, siger Søren Abildgaard.

Research har givet ny viden

Inge Lise Pedersen skriver både om konkrete begivenheder og personer gennem perioden samt om de store linjer om Landsforeningens, menighedsrådenes og folkekirkens udvikling. Hun har til sin overraskelse i løbet af sin research fundet nye oplysninger om baggrunden for Landsforeningens oprettelse.

- Jeg troede egentlig, at historien om, hvordan Landsforeningen blev til, var pligtstof – noget, der var kendt, og som jeg bare skulle skrive ned. Nu har jeg fundet ud af, at baggrunden er en helt anden, siger Inge Lise Pedersen, som ser frem til at arbejde med sammen med redaktør Henrik-Brandt Pedersen om at forvandle manuskriptet til en færdig bog.

Sendes ud i maj måned

Bogen udkommer efter planen i maj måned næste år og vil blive sendt ud med det blad, der udkommer i samme måned.

Selve jubilæet fejres på Landsforeningens årsmøde den 5. juni – hvor Inge Lise Pedersen blandt andet fortæller fra bogen i en af en række samtalesaloner, der afholdes som en del af fejringen.