Samarbejde på kryds og tværs

I Distriktforeningen Nordthy hænder det, at de fremmødte sidder og tænker højt med hinanden. De har fundet ud af, at det er en fremragende måde at arbejde sammen på og få gode ideer på.

DF billede.jpg

En udstilling af kirketekstiler kom i stand efter et godt samarbejde i Distriktforeningen Nordthy. Privatfoto.

Annelise Søndengaard, formand for Distriktforeningen Nordthy, fortæller til Landsforeningen af Menighedsråd:

Vi har i sådan en distriktsforenings bestyrelse en fond af erfaringer fra det kirkelige liv, vi alle har og er en del af. Vores opgave i Distriktforeningen er netop at udtænke og udføre begivenheder, som rækker ud over det enkelte sogn. Hvilket kan ske i forlængelse af den vigtige rolle, som distriktsforeningen har med at koordinere menighedsrådsforeningens arbejde lokalt.

Vi kunne tænke os en påskeudstilling at vise frem, fra de mange sogne netop det arbejde, som ikke ses af alle, og som oftest er bag lås og slå når man kommer forbi en af de mange smukke kirker som vores egn byder på.

Kirketøjet, eller som det hedder på latin, kirketekstiler er en noget overset del af det kirkelige interiør, selv om der her gemmer sig stor kunst, er det aldrig rigtig blevet værdsat.

Til trods for at bibelen vrimler med betydningsfuldt tøj, har vi ikke rigtig formået at overføre det til os.

Vi kunne tænke på Josefs kjortel, som gjorde hans brødre så rasende af jalousi at de solgte ham.

Vi kunne tænke på ypperstepræstens dragt som har sat sig spor i vore kirker via de gyldne altre og det lille underskønne Roskildekrucifix, som vi kan falde i svime over på nationalmuseet. Vi kunne tænke på forhænget i templet i Jerusalem eller Jesu purpurfarvede kjortel eller hans ligklæde.

Det hjalp måske lidt, da Dronningen begyndte at arbejde med kirketøj, men det havde hjulpet mere hvis det havde været hendes far eller hendes søn der havde grebet stramajnålen, for sagen er vel at det er kvindearbejde og derfor traditionelt lavt anset.

Men selv om det er sådan har vi i skabene i kirkerne det smukkest håndværk man kan tænke sig og alle former for håndarbejde.

Desuden er den nye strikkedille kommet til, (det lille ”dyr” har aldrig været stærkere end nu siden 60´erne), så nu strikkes der dåbservietter i hele riget.

Kontaktede Thisted Museum

Alt dette ville vi gerne vise frem og vi kontaktede Thisted Museum. Vi håbede på velvilje og det skal vi sige at vi fik. Thisted museums leder Jytte Nielsen tog virkelig imod os og vores ide og det var en stor lettelse at komme i kyndige hænder og få vores luftige ideer til at materialisere sig med hjælp fra de dygtige medarbejdere på museet, det endte ud i, at det smukt beliggende Heltborg Museum dannede ramme for en udstilling af kirketekstilerne.

Vi var så heldige at vi tidligt i forløbet fik tilbagemeldinger fra Sydthy og Morsø distriktforeninger om interesse for at være med, således at der kunne skabes en udstilling for både Mors og Thy. Vi var så efterhånden mange til at løfte sagen, samtidig sikrede vi os at udstillingen fik den nødvendige bredde. Småt er ikke altid godt og her var det afgørende at vi alle var med.

Vi mener at vi også fremover vil kunne have glæde af at samarbejde med hinanden på flere områder. Vi er blevet klar over at der er brug for mere viden om kirkens sarte og sårbare inventar hvis det skal holde længe.

Kunsthåndværker Siv Stange blev sat på opgaven som kurator, og hun evnede at føre alle vores ideer ud i livet:

Der blev børnehjørne med præsten som påklædningsdukker, der var messehagel udarbejdet af børn, og der kunne arbejdes med de liturgiske farver fra kirkeåret.

Der blev arbejdende værksteder, hvor strikkekvinder fra flere sogne kom sammen og strikkede servietter og talte med de besøgende, netop i det strikkende værksted manifesterede samarbejdet sig: Det sker, når folk fra sognene går med ind og sætter liv i museet.

Og så var der dage med dygtige folk udefra. Fra selskabet for Kirkelig Kunst kom brodøse Lizzi Damgaard. Det er hende der har syet messehaglen til Vor Frelsers kirke i København. Den messehagel er det mest overdådige arbejde der længe er set, med syteknik hentet lige ud af middelalderen.

Lizzi Damgaard har en stor viden både håndværksmæssigt og historisk. Hun holdt en lørdag i udstillingsperioden foredrag og der var samt åbent syværksted. Det var yderst inspirerende.

Der var møder med Lene Abildgaard og Liv Stange. De havde begge messehagler med på udstillingen.

Den historiske vinkel

Liv Strange fortalte om kirketekstiler fra en historisk vinkel og Lene Abildgård fortalte om arbejdsprocesser og i øvrigt samarbejdet med menighedsråd, når en messehagel bliver til.

Men først og sidst etablerede Thisted museum et fortrinligt samarbejde med sognene som slap deres smukkeste, hagler for udstillings skyld, selv om de måtte savne dem derhjemme.

Tidligere biskop Søren Lodbjerg Hvas åbnede udstillingen på et stopfuldt Heltborg museum. Her gav han gode oplevelser videre, mange af de hagler der var på udstillingen var kommet til i hans tid som biskop over Ålborg stift

Det har været spændende at arbejde sammen med så mange forskellige institutioner, at sætte så mange ekspertiser i sving. Nu sætter vi os igen til at tænke højt med hinanden på baggrund af de erfaringer vi nu har gjort os.

Det vi kan tage med os fra den en udstilling, er en erfaring om samarbejde, og konkret er vi kommet til at overveje hvordan vi alle: menighedsråd og medarbejdere kan passe og værne om den sarte og skrøbelige del af det kirkelige inventar så det kan holde mange år frem.