12. JUNI 2019

Vælgermøder med debat

En række distriktsforeninger valgte at arrangere vælgermøder forud for det netop overståede valg.

Karen_J_Klint-Fotograf_Steen_Brogaard.jpg

En af deltagerne ved vælgermødet i Thisted Kirkecenter var afgående folketingsmedlem og formand for Folketingets kirkeudvalg, Karen Klint fra Socialdemokratiet. Foto: Steen Brogaard.

Det trak ud med at få udskrevet folketingsvalg i foråret, derfor var en række distriktsforeninger ude i god tid med at arrangere vælgermøder, hvor man lokalt kunne mødes med politikere og få diskuteret folkekirkens rolle i fremtiden.

Nordthy, Sydthy og Morsø distriktsforeninger arrangerede i marts et vælgermøde i Thisted Kirkecenter.
Nordthy stod for det praktiske omkring indkaldelse og afholdelse, men alle tre distriktsforeninger var involverede.

Ketty Sørensen fra Distriktsforeningen Sydthy fortæller, at det var et særdeles godt arrangement, hvor omkring 80 personer i alle aldre mødte op for at tale politik sammen.

Forskellige emner

Rammen for debatten var folkekirken, og blandt emnerne var blandt andet "forholdet mellem kirke og stat" og "hvordan sikrer man kirkens overlevelse i tyndt befolkede områder".

Der var inviteret fire folketingspolitikere, som alle fik syv minutters taletid til deres oplæg, hvorefter debatten var fri.

De fire politikere var Karen Klint (S), formand for Folketingets kirkeudvalg, Christian Langballe (DF), kirkeordfører, Gustav Sieg Sørensen (Alt), folketingskandidat og Marianne Jelved (R), fhv. Kultur og kirkeminister.

- Der var en god, positiv tone, hvor der også blev plads til, at en af deltagerne ikke var medlem af folkekirken, siger Ketty Sørensen og fortsætter:

- Det er bestemt noget, vi godt kunne finde på at gøre igen.