5. NOVEMBER 2019

Valgportalen klar med rekrutteringsmateriale

Valgportalen står klar med rekrutteringsmateriale til det forestående menighedsrådsvalg.

Udklip.JPG (2)

Af: Pernille Aakjær

På Valgportalen kan menighedsrådene finde en række rekrutteringsmaterialer, der har til formål at støtte deres kommunikationsindsats lokalt. Portalen vil løbende blive opdateret med nyt materiale.

www.valgportalen.menighedsraad.dk

Den 1. november blev der udsendt loginoplysninger til Valgportalen til hver enkelt sognepostkasse. Vær opmærksom på, at denne mail ikke lander i spam-indbakken.
Valgportalen indeholder en Rekrutteringshåndbog med brugbare idéer til rekrutteringsprocessen og til, hvordan man som menighedsråd kan informere lokalsamfundet om menighedsrådsvalget. Ligeledes er der plakater, roll-ups, kandidatfoldere og bannere til hjemmeside og Facebook. Materialet kan tilpasses det enkelte sogn med tekst, logo, billeder og datoer for at gøre materialet så brugervenligt som muligt. Til hver af produkterne fremgår vejledninger i, hvordan indholdet tilpasses og rettes til inden det godkendes til download eller tryk.
Hvert sogn har sit eget login og side, på denne måde kan materialerne sendes direkte til sognet med en faktura på de indkøbte produkter.

På siden www.menighedsrådsvalg.dk vil der løbende blive lagt informationer ind om menighedsrådsarbejdet, valgprocessen og nyheder.
Siden er især tiltænkt mulige kandidater og et sted, hvor de kan søge informationer om, hvad det vil sige at være en del af menighedsrådet.

Ny valgmetode i 2020
Til menighedsrådsvalget i 2020 er valgformen ny. Det betyder, at måden de nye kandidater vælges på er ændret. Den nye valgændring indebærer bl.a. at hovedreglen bliver, at der er offentligt orienteringsmøde senest den 21. august 2020 og kandidater stiller op og vælges på en valgforsamling den 15. september 2020.
Når de nye medlemmer vælges til september, handler det ikke blot om at få pladserne fyldt op og have tilstrækkeligt med stedfortrædere. Målet er at få valgt stærke og repræsentative menighedsråd.

Medio januar 2020 offentliggører Kirkeministeriet de endelige regler om valget og de bliver bl.a. tilgængelige på den digitale arbejdsplads - DAP.

Denne nyhed er opdateret med ny dato for orienteringsmøde.