Corona: Skærpede restriktioner gælder nu i hele landet

Landsforeningen undersøger, hvilken betydning, udmeldingen fra statsministeren og myndighederne fredag 18. september, får for sognene og menighedsrådene som arbejdsgiver.

corona folkekirken.dk.jpg

Foto: Folkekirken.dk

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

I de nye retningslinjer, som blev meldt ud fredag eftermiddag, er det lige nu uklart, om krav til skiltning, der angiver, hvor mange kunder, besøgende eller deltagere der må tillades adgang for, også gælder for folkekirken, eller om det kun omfatter restaurationer og natteliv.

Vi er også i gang med at afklare, om retningslinjerne, der gælder for servering af mad og drikke i restauranter, barer m.m. også gælder for de situationer, hvor man fx driver en café i tilknytning til kirken.

Opfordring til hjemmearbejde, hvor det er muligt og hensigtsmæssigt

Fysisk fremmøde på arbejdet er typisk forbundet med mere aktivitet og færden i samfundet, blandt andet på tværs af kontaktnetværk. Dette øger risikoen for smittespredning. Derfor opfordrer myndighederne offentlige og private arbejdsgivere i hele landet til at sikre, at ansatte arbejder hjemmefra, i det omfang det er muligt og hensigtsmæssigt i forhold til arbejdets udførelse. I retningslinjerne bliver der samtidig opfordret til skærpet opmærksomhed på ikke at gå på arbejde med symptomer. Anbefalingen indgår som en central del af sundhedsmyndighedernes generelle anbefalinger til smitteforebyggelse.

Endelig opfordres offentlige og private arbejdsgivere til at sikre, at alle sociale arrangementer på – og i tilknytning til – arbejdspladser aflyses.

Retningslinjerne gælder fra lørdag 19. september kl. 12 og foreløbigt frem til og med 4. oktober 2020.

Se oversigten over de aktuelle retningslinjer fra sundhedsmyndighederne her.

#coronavirus