11. MAJ 2020

Genåbning - retningslinjer på vej

Landsforeningen håber på, at retningslinjerne for genåbning af kirkerne kommer ud tirsdag eftermiddag eller onsdag.

Orø kirke colourbox.jpg

Der er brug for, at vilkårene for åbningen meldes ud så hurtigt som muligt, så dialogen om, hvordan en ansvarlig åbning af den lokale kirke kan komme i gang på de folkekirkelige arbejdspladser. Foto: Colourbox.

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Landsforeningen er sammen med de øvrige parter i folkekirken inviteret til sektordialogmøde tirsdag middag. Her forventes det, at retningslinjer og anbefalinger for, hvordan genåbningen skal foregå, vil blive fremlagt.

- Vi har brug for, at vilkårene for åbningen meldes ud så hurtigt som muligt, så dialogen om, hvordan en ansvarlig åbning af den lokale kirke, kan komme i gang på vores folkekirkelige arbejdspladser, siger Søren Abildgaard, Landsforeningens formand.

Søren Abildgaard opfordrer menighedsrådene til at slå koldt vand i blodet og holde igen med at planlægge genåbning, indtil sektordialogmødet er afviklet.

- Jeg forstår godt, at man gerne vil i gang hurtigst muligt, og at man har mange spørgsmål til, hvorledes det skal foregå. For der er flere uklarheder, fx i forhold til, hvordan reglerne om forsamlingsforbud bliver formuleret på folkekirkens område fra 18. maj, siger Søren Abildgaard.

Han understreger vigtigheden af, at man tager sig tid til at finde de løsninger, der passer til den lokale kirke, og som sikrer en sundhedsmæssig forsvarlig åbning af kirken.

Seneste anbefalinger fra sundhedsmyndighederne skal med

Søren Abildgaard havde meget gerne set, at retningslinjerne for genåbningen af folkekirken var kommet ud i Bededagsferien.

- Det blev jo meldt ud, at statsministerens pressemøde i torsdags blev begrundet med, at offentliggørelse af en aftale om fase 2 den dag, ville give tid til at forberede en ansvarlig genåbning hen over Bededagsferien. Men vi må være tålmodige et par dage endnu, så de seneste anbefalinger fra sundhedsmyndighederne kan komme med i retningslinjerne, siger han.

Landsforeningen har lavet en sammenskrivning af bekendtgørelse om forbud mod større forsamlinger og mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter i forbindelse med håndtering af covid-19. Den kan læses her.

Læs også mere i vores samlede coronavejledning, der ligger på samme side.

#coronavirus