7. MAJ 2020

Glæde over genåbning af kirkerne

Landsforeningen ser frem til, at der igen kan afholdes gudstjenester og kirkelige handlinger. Nu skal menighedsrådene og de ansatte lokalt i gang med løfte den fælles opgave med at åbne kirker og sognegårde.

Kirke med flag colourbox.jpg

Genåbningen af folkekirken skal foregå i et tæt samarbejde mellem det enkelte menighedsråd og medarbejderne. Foto: Colourbox.

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Torsdag aften blev planen for fase 2 af genåbningen af Danmark præsenteret af statsminister Mette Frederiksen. Folkekirken og øvrige trossamfund er blandt de områder, der genåbnes fra mandag 18. maj. Det glæder Landsforeningen formand Søren Abildgaard.

- Jeg er glad for, at politikerne har taget andre hensyn end de rent økonomiske. At kirker og andre trossamfund nu igen får lov til at åbne, er en anerkendelse af, at åndelige og sociale behov også har betydning for borgerne, siger Søren Abildgaard.

Forsamlingsforbuddet for mere end 10 personer gælder dog stadig. Det kan få betydning for, hvor hurtigt og hvor meget, der åbnes for.

- Folkekirken har forberedt sig grundigt på en ansvarlig genåbning. Der er et behov for at overholde sundhedsmyndighedernes krav om deltagerbegrænsning og smitteminimerende tiltag samt øvrige anbefalinger fra sundhedsmyndighederne. Landsforeningen er klar til at rådgive og vejlede menighedsrådene, så kirker og sognegårde kan genåbne på forsvarlig vis, siger Søren Abildgaard.

Beslutninger skal træffes lokalt

Genåbningen af folkekirken skal foregå i et tæt samarbejde mellem det enkelte menighedsråd og deres medarbejdere.

- De fleste af de beslutninger, der skal tages i forbindelse med genåbningen, skal tages lokalt, da beslutninger skal træffes under hensyn til de vilkår og muligheder, der er gældende for netop den lokale kirke. Vi opfordrer derfor menighedsrådene til som lokal ledelse at gå i dialog med medarbejderne om, hvordan man i fællesskab kan sikre en ansvarlig åbning, siger næstformand Inge Kjær Andersen, formand for Landsforeningens Personaleudvalg.

Hun opfordrer til, at menighedsrådene prioriterer sikkerhed over hurtighed.

- Dermed mener jeg, at kirken skal genåbnes lokalt på ansvarlig vis. Der skal være tid til forberedelse, planlægning og dialog, så genåbning kan ske i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens retningslinjer. I forhold til medarbejderne skal det sikres, at de skal kunne varetage deres opgaver sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Og det tilsvarende gælder naturligvis i forhold til menighedens deltagelse i aktiviteterne, siger Inge Kjær Andersen.

#coronavirus