6. MARTS 2020

Gode råd om coronavirus - 06.03.2020

Alle bør holde igen med håndtryk, kindkys og kram lyder den klare anbefaling i dag fra myndighederne.

corona.jpg

Normalt hilser præst og kirkegænger på hinanden med håndtryk efter gudstjenesten. Fra i dag anbefaler myndighederne, at man hverken giver håndtryk, kram eller kindkys på grund af risikoen for smitte med coronavirus. Foto: Folkekirken.dk

Af: Charlotte Tybjerg Sørensn

Rådene fra Sundhedsstyrelsen om at sikre en god håndhygiejne, at undgå al kontakt med personer, der er forkølede og selv at nyse i lommetørklæde eller armhule blev i dag udvidet med nogle klare anbefalinger om at undgå fysisk kontakt.

Det betyder, at mange fremover vil skulle hilse anderledes på hinanden end man plejer, ved fx gudstjenester og besøg i sognegården, på kirkegården og andre steder allerede fra i dag.

Vær opmærksom på at forholdsreglerne om god håndhygiejne også er aktuelle ved nadver, kirkekaffe, arrangementer med spisning og så videre.

Nye plakater til ophængning

Det kan være en god idé at lave opslag om forholdsreglerne i sognegården, i kirken og andre steder, så alle er opmærksomme på det.

Sundhedsstyrelsen har lavet nye plakater, man kan printe ud og hænge op. Find dem her.

Myndighederne opfordrer desuden til at aflyse eller udskyde alle arrangementer med over 1000 deltagere på grund af coronavirus.

Opfordringen gælder til og med slutningen af marts med mulighed for forlængelse.

Ny hjemmeside samler info ét sted

Myndighederne vil desuden samle alle information om coronavirus ét sted. Det bliver på en ny hjemmeside ved navn www.coronasmitte.dk

Som arbejdsgiver er der nogle forhold, menighedsrådene skal være særligt opmærksomme på. I kan læse dem her.

#coronavirus