29. SEPTEMBER 2020

Seksuel chikane og krænkende handlinger

Den sidste tid har der været stor fokus på sexisme og krænkende handlinger på mange af landets arbejdspladser. Også folkekirken er en arbejdsplads, hvor det kan forekomme.

nb1.PNG

Det er arbejdsgiverens – altså menighedsrådets – ansvar at håndtere og at forebygge seksuel chikane i kirken. Foto: Colourbox.

Af: Anja Christensen

Folkekirkens Arbejdsmiljøråd har på kirketrivsel.dk en vejledning om håndtering af seksuel chikane og krænkende handlinger på arbejdspladsen.

Her kan man blandt andet læse, at det er arbejdsgiverens – altså menighedsrådets – ansvar at tage hånd om og forebygge seksuel chikane i kirken og for at håndtere det rettidigt og relevant, hvis det alligevel opstår.

- Problemet er ikke større i folkekirken end på andre arbejdspladser, og det vigtigste er at forebygge. Jeg vil opfordre menighedsrådene til at have en tæt dialog og samarbejde med arbejdsmiljørepræsentanter, tillidsfolk og de ansatte om dette, siger formand for personaleudvalget og næstformand i Landsforeningen, Inge Kjær Andersen.

Vigtigt med en skriftlig personalepolitik
Inge Kjær Andersen er også næstformand for Folkekirkens Arbejdsmiljøråd.

- Jeg kan godt forstå, hvis man som menighedsrådsmedlem tænker: hvordan griber jeg den opgave an?, og her er der god hjælp at hente i vejledningen. En mulighed er at kontakte Folkekirkens Arbejdsmiljørådgivning, siger Inge Kjær Andersen og fortsætter:

- En anden vigtig ting er at have en nedskreven personalepolitik og en fælles forståelse af, hvordan en eventuel sag håndteres, og her hjælper Landsforeningens afdeling Arbejdsgiver og Rådgivning gerne.

Det er ikke alene risikoen for krænkende handlinger internt på arbejdspladsen, der skal tages hånd om. Også risikoen for krænkende handlinger fra borgere, man har kontakt med i forbindelse med udførelsen af arbejdet, skal håndteres.

- Vi følger udviklingen på området nøje og vil i den sammenhæng også vurdere, om der er behov for yderligere tiltag fra Arbejdsmiljørådets eller Landsforeningens side, siger Inge Kjær Andersen.

Vejledningen kan læses her.