22. JANUAR 2020

Har alle medarbejdere i folkekirken fået betalt spisepause?

Landsforeningen er i gang med at afklare, om en overenskomstaftale i forbindelse med OK18 betyder, at alle medarbejdere i folkekirken har betalt spisepause.

COLOURBOX5596195_spisepause_1.jpg

Der kommer en afklaring på, om alle medarbejdere i folkekirken har betalt spisepause. Foto: Colourbox.

Af: Alex Kjær

På folkekirkens område har ansatte under 3F og HK betalt spisepause, hvilket fremgår af deres overenskomster. Øvrige ansatte i folkekirken har ikke betalt spisepause, da det ikke fremgår af deres overenskomster.

I forbindelse med OK18 indgik de centrale forhandlingsparter aftale om, at ansatte i staten der i forvejen har betalt spisepause, også uden det fremgår af deres overenskomst, får det som en overenskomstmæssig ret.

Træder i kraft 1. august 2020

Medarbejder- og Kompetencestyrelsen/skatteministeriet og de faglige organisationer har efterfølgende præciseret aftalen således, at det omfatter alle medarbejdere i staten, hvor det ikke udtrykkeligt fremgår af overenskomster, at der ikke er betalt spisepause. Det træder i kraft 1. august 2020.

Når der indgås aftaler eller udarbejdes lovgivning, som omhandler ansatte i staten, så omfatter det normalt ikke folkekirkens ansatte, medmindre det direkte fremgår af aftalen eller lovteksten. Folkekirken er ikke direkte nævnt i aftalen om betalt spisepause.

Derfor arbejder vi på at få afklaret, om betalt spisepause også omfatter folkekirkens ansatte. Det vil blive meldt ud, når der er en afklaring.