15. DECEMBER 2020

Hele landet omfattes af skærpede restriktioner

Landsforeningen opfordrer til, at alle menighedsråd følger anbefalingerne fra myndigheder og biskopper.

Coronavirus 2.jpg

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Myndighederne meldte tirsdag eftermiddag ud, at de restriktioner, der i sidste uge blev udrullet i 69 kommuner, fra onsdag 16. december kl. 16 vil gælde i hele landet – foreløbigt frem til og med 3. januar.

- Vi opfordrer alle menighedsråd til at udvise stor ansvarlighed og følger de anbefalinger, der kommer fra myndigheder og biskopper, siger Søren Abildgaard, Landsforeningens formand.

Han minder om, at det er menighedsrådene, der har ledelsesansvaret i eget sogn – også når det handler om beslutninger med baggrund i corona-restriktionerne.

- Menighedsrådene bør sørge for at sikre en god dialog med præster og medarbejdere om, hvilke aktiviteter det er forsvarligt at gennemføre, og hvilke der bør aflyses henset til smittesituationen. Samtidig skal man nøje overveje, i hvilket omfang der er behov for, at medarbejdere fortsat møder på arbejde. Det vil fx være nødvendigt ved gudstjenester og kirkelige handlinger, samt hvis der undtagelsesvis lokalt gennemføres andre arrangementer eller aktiviteter i kirken eller sognegårde m.v., lyder det fra Søren Abildgaard.

I Landsforeningens samlede vejledning for folkekirken er der hjælp til at håndtere corona-situationen. Find den her.

Læs mere på Sundhedsministeriet hjemmeside.

Læs Sundhedsstyrelsens gode råd til julen her.

#coronavirus