29. APRIL 2020

Klar til genåbning af kirkerne

Landsforeningen arbejder for, at Folkekirken skal med i næste fase af genåbningen af landet.

soeren-abildgaard-aarsmoede-2018.jpg

Menighedsråd, præster og personale har vist, at man har kunnet håndtere begravelser og bisættelser indenfor de gældende rammer. Det kan de også for de andre områder, som kirkerne står for, siger Landsforeningens formand Søren Abildgaard. Foto: Henrik Petit.

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Formand Søren Abildgaard har netop været til det første møde med Kirkeministeriet og folkekirkens øvrige interessenter, efter at kirkeminister Joy Mogensen har indkaldt kirkelivet til møder om, hvordan en ansvarlig genåbning bedst kan forberedes.

- Det er vigtigt, at folkekirken – selv i begrænset omfang – kommer med i den næste fase i den gradvise og kontrollerede genåbning af landet. Som mennesker har vi åndelige, sociale og kulturelle behov, som også skal varetages. Vi har brug for at kunne gå ind i kirkerummet, tænde et lys og bede en bøn. Vi længes efter igen at kunne forsamles fysisk til gudstjeneste. Og familierne har brug for igen at kunne samles om livets store begivenheder som dåb, vielse og konfirmation. Så snart vi kan gøre det sundhedsmæssigt forsvarligt, skal døren til kirken åbnes igen, siger Søren Abildgaard.

Opbakning til genåbningsplan

Landsforeningen har, som tidligere meldt ud, fremlagt en genåbningsplan, som har mødt opbakning blandt øvrige aktører i folkekirken. For den er klar til en kontrolleret genåbning af kirkerne.

- Vi ønsker en åbning af folkekirkens fysiske rum for andagtsøgende – mennesker, der har brug for at sætte sig i kirkerummet til eftertanke og en stille bøn. Vi mener også, at der bør være mulighed for andagter og gudstjenester med begrænset adgang – og i henhold til sundhedsmyndighedernes anbefalinger. Ligeledes bør rammerne for begravelser og bisættelser kunne udbredes til også at omfatte kirkelige handlinger, gudstjenester og også andet kirkeligt arbejde, fx børne- og ungdomsarbejde, undervisning og møder. Menighedsråd, præster og personale har vist, at man har kunnet håndtere begravelser og bisættelser indenfor de gældende rammer. Det kan de også for de andre områder, som kirkerne står for, siger Søren Abildgaard.

Positive tilbagemeldinger

Søren Abildgaard har på Landsforeningens vegne også taget kontakt til kirkeordførerne i Folketinget for at få en genåbning af kirkerne med i regeringens forhandlinger med de øvrige partier om hvem, der skal med i næste genåbningsfase.

- Jeg har foreløbig fået positive tilbagemeldinger fra flere ordførere, og sammen med de møder, kirkeministeren nu er har taget hul på, er det mit håb, at vore gode argumenter finder lydhørhed, så vi kan komme i gang med at genåbne kirkerne gradvist og kontrolleret. Det vil ikke tage ret meget fra nogle af de andre sektorer, der også ønsker at genåbne, og det vil give meget til folkekirkemedlemmerne, siger Søren Abildgaard.

#coronavirus