5. NOVEMBER 2020

Kom godt i gang i menighedsrådet

Den første handling for nyvalgte i menighedsrådet er det konstituerende møde. Men hvordan forløber en konstituering, og hvad skal du være forberedt på? Hvad end du er nyvalgt eller genvalgt til menighedsrådet kan du finde god vejledning til konstitueringen på godtfrastart.dk.

Konstituering illu..PNG

Illustration: Kim Broström

Af: Anja Christensen

Velkommen i menighedsrådet
Menighedsrådsvalget er nu ovre, og over 1.600 nye menighedsråd og 12.000 menighedsrådsmedlemmer er valgt. Enkelte steder venter en valgforsamling den 17. november, men ellers er menighedsrådene landet over sat.

Hvad er det konstituerende møde?
Fælles for alle de nye menighedsråd er, at funktionsperioden begynder første søndag i advent, i år er det den 29. november. Alle menighedsråd skal konstituere sig inden, og derfor bliver det konstituerende møde din første handling i menighedsrådet.

Det konstituerende møde har en helt fast dagsorden og handler først og fremmest om, at få fordelt de forskellige roller i menighedsrådet. Hvem skal være formand, kasserer, kontaktperson kirkeværge, sekretær, tegningsberettigede, og hvem skal sidde i valgbestyrelsen? Det finder bliver afgjort på mødet.

Bliv klædt på til arbejdet i menighedsrådet
På e-læringsportalen godtfrastart.dk ligger et modul, der kan hjælpe dig godt i gang med arbejdet i menighedsrådet. Her kan du læse og høre om konstituering, mødets faste dagsorden, og hvad der skal ske på mødet. Du finder også præsentationer af de forskellige roller i et menighedsråd, forklaringer af arbejdsopgaver og ansvar og en masse andre vigtige emner i forhold til at sidde i menighedsråd.

Der er både videoer, tekster og quizzer du kan give dig i kast med.  Og du har det lige ved hånden, for det hele findes online på godtfrastart.dk

Velkommen til alle de valgte menighedsrådsmedlemmer og rigtig god konstituering.

Er afgående medlem eller genvalgt til menighedsrådet, så gør gerne de nye medlemmer opmærksomme på godtfrastart.dk og denne artikel, så de kan komme rigtig godt i gang i menighedsrådet.
Husk, at du altid kan kontakte Landsforeningen, hvis du har brug for hjælp, råd eller vejledning.