24. APRIL 2020

Matchmøder i foråret aflyst

Grundet den nuværende situation med Corona er forårets fysiske matchmøder i Aarhus og København aflyst.

Matchmøde.jpg

Foto: Folkekirken.dk

Af: Anja D. Christensen

Matchmødet er et nyere tiltag, hvor menighedsråd med ledige præstestillinger kan præsentere deres sogn og kirke for de studerende på pastoralseminarieuddannelsen. Desværre kan forårets planlagte matchmøder ikke finde sted lige nu.

Selvom møderne ikke kan holdes i foråret, så har I som menighedsråd stadig muligheden for at præsentere kommende præster for ledige stillinger i jeres sogn.

Nå de studerende med video
Meget er p.t. sat på pause, men de studerende har stadig et klart ønske om at høre om ledige stillinger og mulighederne for at søge embede rundt om i landet.

Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter opfordrer derfor til, at menighedsrådene sender en videohilsen til de studerende, hvor I fortæller om den ledige stilling og om jeres sogn og kirke.
I Landsforeningen støtter vi denne opfordring, ligesom vi fra start har ønsket initiativet med matchmødet velkommen.

Ved at sende videohilsen kan de studerende få sat ansigt på jer og jeres kirke og se frem til at møde jer, når det igen bliver muligt at tage til fysiske møder med menighedsrådene rundt i landet.
Der er allerede flere sogne, der har produceret film til de studerende.
Fx denne fra Hedensted-St. Dalby Sogn: https://youtu.be/zCQuu9SlT5s

Har I lyst til at være med, kan I sende jeres videohilsen som et YouTube-link til san@km.dk inden 1. juni 2020.

Kort om matchmødet
Matchmødet er arrangeret af Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter og er et arrangement, hvor menighedsråd gennem det personlige møde med studerende kan præsentere ledige præstestillinger.

Pastoralseminarierne har gennem de senere år fået en del henvendelser fra menighedsrådsmedlemmer og provster, som ønsker en nyuddannet præst, og derfor er matchmøderne et relevant og populært tiltag.