22. JANUAR 2020

Ny arbejdsmiljørepræsentant?

Er du nyvalgt arbejdsmiljørepræsentant eller nyudpeget lederrepræsentant i arbejdsmiljøgruppen? Eller er du ny kontaktperson med ansvar for arbejdsmiljøet? Så er det en god ide at få overblik over opgaverne på Folkekirkens Arbejdsmiljøuddannelse.

kirkegaardsansat3.jpg

Foto: Folkekirkens materialebank

Af: Pernille Aakjær

Læs mere om uddannelsesforløbet og tilmeld dig her: klik her

Uddannelsen er lovpligtig for medlemmer af en arbejdsmiljøgruppe og giver viden, metoder og værktøjer til at varetage arbejdsmiljøarbejdet – til glæde for medarbejdere og for sognet eller provstiet.

Uddannelsens formål er at klæde dig på til at varetage din funktion i forhold til arbejdsmiljøet i din kirke. Du vil få viden om, hvordan I kan forbedre og udvikle arbejdsmiljøet i relation til arbejdsglæde, samarbejde, effektivitet og service. Du vil også få viden om, hvad jeres opgave er ud fra arbejdsmiljølovens krav.

Arbejdsmiljøuddannelsen er målrettet folkekirken, og vi skal bl. a. arbejde med følgende spørgsmål:

• Hvordan arbejder I med trivsel og psykisk arbejdsmiljø?

• Hvordan udfører og bruger I arbejdspladsvurderingen (APV) aktivt?

• Hvordan systematiserer I arbejdet med arbejdsmiljøet? – og hvad er gevinsten ved det?

• Hvordan risikovurderer I?

• Hvordan forebygger I ulykker?