Nye regler for møder i menighedsrådet

Beslutningen om at afholde video- eller telefonmøder i menighedsrådet i stedet for fysiske møder er flyttet fra menighedsrådsformanden til menighedsrådet.

COLOURBOX8806829.JPG

Et flertal i menighedsrådet kan beslutte, at menighedsrådesmøder skal afholdes over telefonen eller ved videomøde. Foto: Colourbox.

Af: Alex Kjær

Der er kommet en ny bekendtgørelse fra Kirkeministeriet, som ændrer på kompetencen til at beslutte, hvordan møder skal afholdes.

Tidligere var det menighedsrådsformanden (eller udvalgsformanden hvis det var et møde i et udvalg), som kunne beslutte, at rådet skulle mødes på telefon eller over video for at undgå corona-smittefare.

Nu er det menighedsrådet, som i enighed kan beslutte, at et møde gennemføres ved video- eller telefonmøde. Det samme kan et af menighedsrådet nedsat udvalg.

Enighed kan konstateres på skriftligt grundlag.

I den nye bekendtgørelse står også, at formanden for menighedsrådet, henholdsvis formanden for et af menighedsrådet nedsat udvalg, kan tillade, at et eller flere medlemmer deltager i et menighedsrådsmøde eller udvalgsmøde via video- eller telefonforbindelse.

Der er også sket den ændring, at der skal udsendes video- eller lydtransmission fra menighedsrådsmøder, hvor offentligheden ikke har adgang (på grund af corona-restriktioner), eller hvis mødet holdes som video- eller telefonmøde. Hvis det ikke er muligt at transmittere live, så skal video- eller lydoptagelse offentliggøres snarest efter mødet.

Se den nye bekendtgørelse her.

Se også vores opdaterede coronavejledning.