23. OKTOBER 2020

Nyeste coronatiltag gælder også for folkekirken

Det gælder antallet af deltagere til begravelser samt hvor mange, man må være til andre udendørs arrangementer.

corona folkekirken.dk.jpg

De nye restriktioner for at begrænse coronasmitten vedrørende udendørs begravelser og andre udendørs arrangementer gælder fra mandag 26. oktober.

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

På et pressemøde fredag aften informerede statsminister Mette Frederiksen om de nyeste restriktioner og retningslinjer fra myndighederne.

For folkekirken gælder som udgangspunkt de nuværende regler og retningslinjer indendørs, i kirker, sognegårde og andre lokaler, kirken råder over.

Men udendørs vil der fra mandag 26. oktober være begrænsninger for, hvor mange der må samles. Den nuværende grænse på max. 200 personer ved deltagelse i udendørs begravelser sættes ned til 50.  Ved andre udendørs aktiviteter, hvor deltagerne ikke hovedsageligt sidder ned og har ansigtet i samme retning vil det nye forsamlingsforbud på 10 personer være gældende. Det kan få betydning for kommende planlagte arrangementer, fx i forbindelse med Halloween- og Allehelgen.

-  Når situationen ændrer sig, og der er behov for at skærpe reglerne, så skal vi i menighedsrådene være klar til at justere i vores planlægning. Derfor vil vi fra Landsforeningens side vejlede menighedsrådene i de nye retningslinjer. Og jeg er sikker på, at menighedsrådene også i denne situation, ligesom det har været tilfældet de andre gange, restriktionerne er blevet skærpede, vil udvise stor ansvarlighed, siger Søren Abildgaard, Landsforeningens formand.

Landsforeningen samlede coronavejledning vil blive opdateret, når de nye retningslinjer og regler træder i kraft på mandag 26. oktober.

Det er endnu ikke endeligt afklaret om krav om mundbind fra 29. oktober også vil være gældende for folkekirken og andre trossamfund.

#coronavirus