16. APRIL 2020

Ønsker plan for genåbning af kirkerne

Landsforeningen af Menighedsråd efterlyser en plan og vil gerne inddrages.

Kirke med flag colourbox.jpg

Det bliver en festdag, når kirkerne genåbnes. Spørgsmålet er hvordan og hvornår- Landsforeningen går nu i gang med at udarbejde et bud på en plan for genåbning. Foto: Colourbox.

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Som første skridt mod en genåbning af landet, efter at coronakrisen ikke har ramt så hårdt som frygtet, er de første institutioner og virksomheder ved at blive genåbnet. Folkekirken er ikke iblandt og afventer fortsat en plan for, hvornår og hvordan en genåbning skal finde sted.

I Landsforeningen af Menighedsråd er ønsket, at der snarest meldes en plan ud, og at Landsforeningen inddrages i processen.

- Jeg har forståelse for, at folkekirken ikke står allerforrest i køen. Ikke mindst set i lyset af, at store dele af folkekirken selv sagde nej tak ud fra et ønske om at være solidarisk med resten af samfundet, da kirkeministeren lige inden påske åbnede for muligheden for en begrænset åbning. Vi vil gerne i folkekirken inddrages tidligt i, hvordan og hvornår en genåbning af kirkerne kan foregå i næste fase efter 10. maj, siger Søren Abildgaard, Landsforeningens formand.

Hans indtryk af beslutningsprocesserne indtil nu er, at de er foregået i et relativt lukket forum internt i regeringen.

- Fx bliver retningslinjerne for folkekirken lavet i Sundheds- og Ældreministeriet, og der har vi altså ingen direkte dialog, siger Søren Abildgaard.

Landsforeningens bud på en plan for genåbningen

Mens vi venter på, at regeringen inviterer til en dialog med folkekirken om en genåbning, går Landsforeningen i gang med at udarbejde sit eget bud på en plan på baggrund af de mange spørgsmål, henvendelser og ønsker, som er modtaget fra menighedsrådene under nedlukningen.

- Denne plan vil vi gerne drøfte med Kirkeministeriet og kirkeordførerne i Folketinget samt med biskopperne og i den taskforce, der løbende følger udviklingen, siger Søren Abildgaard.

#coronavirus