18. JUNI 2020

Pas på svindelmails i ferieperioden

Sommeren er over os – og dermed desværre også en øget risiko for at blive udsat for forsøg på svindel.

SVindelmails - colourbox.jpg

Illustration: Colourbox

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Fra Politiets Landsdækkende Center for It-relateret økonomisk Kriminalitet

Inden menighedsrådene drosler ned og går på sommerferie, er det klogt at aftale med hinanden, hvordan I gør ved fx anmodninger om betaling af fakturaer, overførsel af pengebeløb og lignende.

Landsforeningen hører om situationer – særligt omkring ferieperioder, hvor svindlere – desværre ind i mellem med held – har fået franarret større eller mindre pengebeløb fra sognekasserne, ved fx at udsende en mail med anmodning om overførsel af et beløb. Ofte i euro og til en udenlandsk konto. En mail, der tilsyneladende er afsendt af formand eller kasserer.

Politiets landsdækkende center til forebyggelse af it-relateret økonomisk kriminalitet (LCIK) har udarbejdet en række gode råd til, hvad man som kirkelige organisation skal være opmærksom på, og hvordan man kan forbygge at blive svindlet. Find dem i linket til højre.

#It