20. AUGUST 2020

Skal I vise film i sognegården?

Det er vigtigt at have styr på rettighederne, hvis I overvejer at lave filmaftener i sognet.

onkel_stills_-_kris_og_mike.jpg

Husk at indhente licens, hvis I planlægger at vise film i sognegården - som fx årets Gabrielpris vinder "Onkel". Foto: Per Arnesen.

Vi har flere gange her på menighedsraad.dk omtalt den folkekirkelige filmpris Gabriel, hvor det sønderjyske drama "Onkel" blev årets vinder efter at have været nomineret med fire andre nordiske kvalitetsfilm.

I en del sogne er der kutyme for at arrangere filmaftener om efteråret, hvor nogle af de nominerede film vises.

Det er imidlertid vigtigt at indhente rettigheder til filmvisningerne, når det sker i sognehuset eller lignende.

Et oplagt sted at få rettigheder er hos CVLI Danmark (cvli.com), hvor man kan købe en licens. Prisen afhænger af kirkens og menighedens størrelse, der er en udførlig vejledning på siden.

Udover rettighederne til at vise film for menigheden skal kirken også skaffe adgang til de relevante film. Nogle af dem - som fx årets Gabrielpris vinder "Onkel" - kan I finde på filmstriben.dk, hvor der er gratis adgang med lånerkort til de offentlige biblioteker.

Andre film skal eventuelt købes hos relevante streamingtjenester og lignende. Lav en søgning online for at finde de film, I gerne vil vise.

Se en kort video af de nominerede film til Gabrielprisen 2020 her.