27. FEBRUAR 2020

Studerende mødte folkekirken

I denne uge har en række aktører i folkekirken været til møde med teologistuderende fra København og Aarhus. Landsforeningen var også med.

iben_2_foto morten bangsgaard.jpg

Iben Tolstrup til mødet med teologistuderende på Københavns Universitet. Foto: Morten Bangsgaard.

Af: Alex Kjær

De studerende vil rigtig gerne i kontakt med folkekirken. Det er konklusionen efter et møde på Københavns Universitet, hvor blandt andre stifterne, provsteforeningen, Landsforeningen af Menighedsråd, kirkeministeriet og forskellige præster deltog.

- Det var et historisk møde, fordi det er første gang, at der bliver rakt ud fra universiteternes og de studerendes side. Og så er det virkelig et wakeup-call for alle, som deltog. De unge mangler i den grad kontakt med os i folkekirken, og det skal vi tage alvorligt. De siger, at vi er usynlige for dem i studietiden, og det skal der gøres noget ved.

Sådan siger Iben Tolstrup, medlem af bestyrelsen og personaleudvalget i Landsforeningen af Menighedsråd. Hun fortsætter.

Lyst til folkekirken

- Mødet var et godt og vigtigt initiativ. Det er vigtigt, at de studerende gør opmærksom på sig selv og deres lyst til at komme ind i folkekirken. Mit indtryk er, at det er nogle pragtfulde unge, der studerer teologi, som kan blive et godt kort for folkekirken.

Samtidig gav de studerende udtryk for, at folkekirken er svær at finde rundt i. Derfor vil de meget gerne se menighedsrådene allerede i løbet af uddannelsen, fx ved at de møder op på studiet og fortæller om sig selv.

- Der kom også en konkret opfordring til menighedsrådene på bordet. Når menighedsrådet har en stilling, som skal besættes, så kan man i nogle tilfælde medtænke de studerende. Det kan fx være, hvis der mangler en konfirmandunderviser eller lignende. På den måde vil de studerende få en tilknytning til folkekirken allerede i studietiden. Og fordi menighedsrådene er arbejdsgivere, kan de faktisk gøre en reel forskel, siger Iben Tolstrup.