27. MARTS 2020

Trepartsaftale på plads om offentlige ansattes afvikling af frihed

På grund af corona-krisen har parterne på det offentlige arbejdsmarked i dag indgået aftaler om de offentlige ansattes afvikling af frihed i hjemsendelsesperioden 28. marts – 13. april 2020.

Corona - Kirke total.JPG

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Aftalerne indebærer blandt andet, at alle medarbejdere, som ikke varetager opgaver i hele eller dele af perioden fra den 28. marts til den 13. april 2020, holder fri i op til 5 dage.

Formået med aftalerne er blandt andet at undgå, at der er en for stor mængde ferie eller afspadsering til afvikling efter Corona-krisen, hvor der vil være behov for en stor indsats fra både offentligt og privatansatte til at få gang i aktiviteten i samfundet igen.

Aftalerne for det offentlige arbejdsmarked, som altså også gælder for folkekirken, bygger - ligesom aftalerne på det private arbejdsmarked - på princippet om, at alle bidrager til at få Danmark bedst muligt igennem den ekstraordinære situation, Danmark står i, i denne tid.
Læs aftalen for statens område her.

I vores corona-vejledning kan du læse mere om aftalen og hvordan menighedsrådet som arbejdsgiver skal forholde sig. Find den her.

#coronavirus