16. DECEMBER 2021

Folkekirkens arbejdsmiljørådgivning bliver permanent

FAR har fået fast finansiering og bliver nu en permanent institution i det folkekirkelige landskab.

Kirkegaardsansat3

Folkekirkens Arbejdsmiljørådgivning bliver nu permanent og kan fortsætte med at hjælpe med arbejdsmiljøet på de folkekirkelige arbejdspladser.

Af: Anja D. Christensen

Arbejdsmiljø fylder meget i folkekirken, og udfordringerne er mange. Folkekirkens Arbejdsmiljørådgivning, der i daglig tale går under navnet FAR, har i de seneste fem år som et forsøg arbejdet for at forbedre trivslen og arbejdsmiljøet på de folkekirkelige arbejdspladser.

I perioden er der indsamlet mange vigtige erfaringer ikke mindst en enighed om, at der i folkekirken er brug for initiativet. Det er derfor besluttet at gøre Folkekirkens Arbejdsmiljørådgivning til en permanent institution, så arbejdet med at hjælpe de folkekirkelige arbejdspladser kan fortsætte.

Et vigtigt skridt i den rigtige retning

Inge Kjær Andersen er formand for Folkekirkens Arbejdsmiljøråd, der arbejder på at forbedre og sikre et godt arbejdsmiljø på de folkekirkelige arbejdspladser, og hun udtrykker stor glæde over den nye aftale:

- Folkekirken som arbejdsplads har arbejdsmiljømæssige udfordringer, og det understreger vigtigheden af arbejdsmiljørådgivningen.

- Det er en glædelig nyhed for både menighedsråd og ansatte i folkekirken, at vi nu kan byde FAR velkommen som en permanent folkekirkelig organisation. De sidste fem år har vist, at der er behov for arbejdsmiljørådgivningen på de folkekirkelige arbejdspladser, og det er et både vigtigt og meget positivt skridt, at den mulighed nu bliver permanent, udtaler Inge Kjær Andersen, der også er næstformand i Landsforeningens bestyrelse.

Stor hjælp til landets menighedsråd
For alle landets menighedsråd er det gode nyheder, at Folkekirkens Arbejdsmiljørådgivning kan fortsætte med at hjælpe både med forebyggende indsatser og løsninger af konkreter problemstillinger med arbejdsmiljøet.

- Det er til glæde og gavn for alle landets menighedsråd, at de fortsat kan henvende sig til FAR. Med den nye finansiering kan alle menighedsråd ringe og få gratis rådgivning, og det er vi meget tilfredse med, siger Inge Kjær Andersen.

Folkekirkens Arbejdsmiljørådgivning vil blive ledet af en bestyrelse med otte repræsentanter fra blandt andet Kirkeministeriet og Folkekirkens Arbejdsmiljøråd, der består af arbejdsmarkedsparter på det folkekirkelige område.

- Personligt glæder jeg mig til at indtræde i bestyrelsen og sikre at menighedsrådene har mulighed for at få gode råd og vejledning, slutter Inge Kjær Andersen.

#Folkekirkens Arbejdsmiljørådgivning #Arbejdsmiljø