4. MARTS 2021

Håndbog til alle kontaktpersoner

I denne uge modtager alle landets kontaktpersoner en ny håndbog: Kontaktperson - Din bog.

foto3.1.jpg (3)

Af: Anja Christensen

Kontaktpersonen spiller en vigtigt rolle i menighedsrådets funktion som arbejdsgiver for medarbejderne i kirken og på kirkegården.
Ansvarsområderne er mange og det samme er regler og paragraffer, man skal finde rundt i.

- At være kontaktperson er ikke nogen lille opgave, og det er heller ikke en opgave, man skal stå alene med. Fra Landsforeningens side ønsker vi at hjælpe alle landets kontaktpersoner, hvad enten de er nyvalgte eller garvede. Derfor har vi udarbejdet ”Kontaktperson – Din bog” som en hjælp til alle kontaktpersoner, fortæller næstformand i Landsforeningen og formand for personaleudvalget Inge Kjær Andersen.

Den nye håndbog bliver i denne uge sendt ud til alle kontaktpersoner. Bogen indeholder en introduktion til rollen som kontaktperson, beskrivelse af konkrete opgaver, en masse relevante informationer, gode råd og henvisninger til yderligere information.

- Det er vores håb at bogen vil kunne hjælpe og give svar på de spørgsmål, der opstår i arbejdet som kontaktperson, og at den kan være et sted, hvor vores medlemmer søger hjælp, inspiration og vigtig information, uddyber Inge Kjær Andersen.

Regler, paragraffer og nyttige redskaber lige ved hånden
Bogen er lavet som et nemt og overskueligt opslagsværk, man let kan tage med sig. Dele er bogen fungerer som opslagsværk, hvor relevante oplysninger fra overenskomsterne er samlet, så det er let at finde mange af de regler, der gælder for kirkens ansatte.

- Bogen giver både svar på konkrete spørgsmål og redskaber, så kontaktpersonen sammen med menighedsrådet kan løse opgaven, fortæller Inge Kjær Andersen og understreger, at selvom det er kontaktpersonen, der står med opgaverne, så skal de løses af menighedsrådet i fællesskab.

- Vi har i bogen lagt fokus på de områder og emner, som ikke forventes at ændre sig lige med det samme. Men verden forandrer sig – og det gør arbejdet som kontaktperson også. Bogen vil derfor blive opdateret, når det er relevant, forsikrer Inge Kjær Andersen, og henviser til at håndbogen derfor også kan findes online.

Du kan altid få hjælp
Har du brug for yderligere hjælp, vejledning, uddannelse eller et godt råd, så husk at vi altid sidder klar. Ring til vores rådgivning på telefon 87 32 21 33 eller skriv til raadgivning@menighedsraad.dk

Vi rådgiver naturligvis også om alle de andre roller i menighedsrådet. Er der noget du mangler som menighedsrådsmedlem – så kontakt os.