12. AUGUST 2021

Kirkerne kan fyldes igen

Arealkravet ophæves lørdag d. 14. august.

Gudstjeneste

Fra lørdag d.14. august kan kirkegængerne igen fylde kirkerne som før corona-krisen. Foto: Folkekirken.dk

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Sundhedsstyrelsen ophævede onsdag anbefalingerne om en meters afstand mellem personer og to meter, når der synges.

Dermed kan arealkravet også ophæves i folkekirken og andre trossamfund. Det er nemlig en del af den politiske aftale mellem en række partier i Folketinget af 10. juni 2021 om yderligere udfasning af restriktionerne.

- Det er en melding, vi har ventet på med længsel, siger Landsforeningens formand Søren Abildgaard.

Han anerkender sundhedsmyndighedernes rettidige omhu ved at revurdere anbefalingerne, som aftalt politisk i Folketinget, så det er muligt at fjerne restriktionerne inden 1. september.

- Det har, som det politiske og folkelige pres viser, givet anledning til stor frustration også i folkekirken, siger Søren Abildgaard, der ligesom kirkeminister Joy Mogensen glæder sig over, at det nu igen bliver muligt at for alle, der har lyst, til igen at mødes i kirken og synge sammen til både de kirkelige handlinger og til almindelige gudstjenester.

Læs Sundhedsstyrelsens nye retningslinjer Covid-19: Forebyggelse af smittespredning her.

Læs pressemeddelelsen fra Kirkeministeriet her.