13. JANUAR 2021

Nuværende coronatiltag forlænges

Restriktionerne forlænges til og med d. 7. februar 2021.

corona folkekirken.dk.jpg

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

På et pressemøde onsdag aften meldte regeringen ud, at de nuværende restriktioner og retningslinjer mod corona forlænges – foreløbigt til og med d. 7 februar.

Ud over tiltagene til og med 7. februar 2021 gælder de øvrige nationale tiltag fortsat til og med 28. februar 2021.

Selvom situationen med de skærpede restriktioner er uændret, vil der fortsat være mange spørgsmål og udfordringer for menighedsrådene som lokal ledelse at forholde sig til. Blandt andet vedrørende at håndtere den usikkerhed og bekymring, der kan opstå som følge af covid-19, så der sikres et sundhedsmæssigt forsvarligt og sikkert arbejdsmiljø.

- Vi opfordrer til at fortsætte den gode lokale dialog om, hvordan de skærpede retningslinjer håndteres bedst hos jer. Netop gennem dialogen på arbejdspladsen sikres det, at alle er informerede om de retningslinjerne. Dialogen skaber samtidig grundlaget for, at man i fællesskab kan afklare, hvordan regler og retningslinjer bedst håndteres på den enkelte lokale arbejdsplads, så det giver mening og tryghed for alle, siger næstformand Inge Kjær Andersen, som også er formand for Personaleudvalget.

Fem råd til arbejdsmiljøet
Landsforeningen har tidligere på ugen udarbejdet og udsendt fem råd til kontaktpersonerne i menighedsrådet.

- Vi håber, de kan være en hjælp i forhold til at sikre et forsvarligt og sikkert arbejdsmiljø, siger Inge Kjær Andersen.

Landsforeningen gør desuden opmærksom på, at de mange nye regler, retningslinjer og anbefalinger, som menighedsrådene modtager i øjeblikket, kan gøre det nødvendigt at benytte sig af muligheden for, at formanden træffer afgørelse på menighedsrådets vegne, med en efterfølgende orientering af resten af rådet

Landsforeningens sekretariat er klar til at svare på spørgsmål. Ring eller skriv på tlf.: 87 32 21 33 eller raadgivning@menighedsraad.dk.

Landsforeningens coronavejledning opdateres løbende. Find den her.

#coronavirus