2. JUNI 2022

Folkekirkemøde satte skub i tanker og debat

Der var fokus på fremtiden til Folkekirkemødet, hvor deltagerne blev præsenteret for udfordringer, gode råd og de unges syn på kirken.

DSC02092

Et panel af unge debatterede deres syn på tro og kirke. Foto: Torben V. Lauridsen

Af: Marie Gaarden

Kan man gribe fremtiden i en sal med piedestaler, voluminøse lysekroner og guldmalet inventar?
Ja, lyder svaret. Guldaldersalen på Hotel Prindsen i Roskilde dannede rammen om Folkekirkemødet, der med veloplagte oplægsholdere og paneldebat satte gang i tankerne om fremtidens kirke.

Mere nærvær
Folkekirkemødet var delt op i tre temaer, der på hver deres måde afspejlede, hvordan folkekirken kan opleves som mere nærværende.

- Når det var netop de tre emner, der var på programmet, var det med et håb om en kirke, der formår at åbne sig - også mod de unge og socialt udsatte. Og selvom vi taler om kirkens fremtid, er det også nutiden, det handler om,” forklarer Søren Abildgaard, formand for Landsforeningen af Menighedsråd og en del af planlægningsgruppen, der har tilrettelagt Folkekirkemødet.

Den næste generation
En af dagens temaer var næste generation. Her gav blandt andre ungdomsforsker Søren Østergaard sit perspektiv på ungdomsliv, trivsel, vigtigheden af robuste fællesskaber. Især i en perfekthedskultur, i et krydsfelt af megatrends og med social isolation som et kendetegn for generationen.

Med sig havde Søren Østergaard, der i øvrigt har en ph.d. i teologi, nogle bud på udfordringer til folkekirken, når det kommer til at gribe den næste generation:
• Lad være med at “tro” så meget - vi skal turde være mere nysgerrige
• Skab rum for såvel individuel som kollektiv refleksion!
• Tro formidles ikke via osmose – så vær ambitiøs på det analoge fællesskabs vegne
• I behøver ikke være eksperter, så prøv jer frem…..og hold fokus på ikke kun at snakke om det “trygge”, men også om det vigtige!

De unges syn på kirken
Men hvad siger de unge selv om kirken?  Fire unge deltagere fra vidt forskellige dele af kirkeverdenen delte deres syn på, hvad man kan gøre for at få de unge med, og hvad kirken egentlig kan tilbyde.

En af paneldeltagerne var 24-årige Nynne Grauslund Kristiansen, der er frivillig i uKirke på Vesterbro.

- Personligt tror jeg, man bliver nødt til at ændre den måde, vi laver kirke på - ritualerne skal rebrandes, og vi skal nytænke fællesskaber," fortæller Nynne Grauslund Kristiansen.

Det har hun erfaringer med fra uKirke, hvor hun efterhånden har været med til at stå for 75 forskellige arrangementer - eller moderne højmesser, som hun kalder det. Her har de for eksempel Mad& Musik på programmet, hvor der indgår prædiken, mens salmesang er skiftet ud med lyden af et gymnasieband. De har også filosofilæseklub, digtoplæsning og koncerter på programmet - alt sammen med liv og tro i fokus.

- Det er noget af det, der passer til et moderne ungdomsliv, pointerer Nynne Grauslund Kristiansen, der også selv blev klogere af at deltage i panelet og høre de andre unges synspunkter.

Som en del af temaet, blev der også vist optagelser af unge, der satte ord på deres syn på kirken, og hvad der kunne få dem til at bruge kirken mere.
Videoerne kan du se her.

Selvom der til nogle af oplæggene var særdeles god plads i Gulderaldersalen, fejlede stemningen ikke noget, og for dem, der var med, var der stof til eftertanke, der forhåbentligt gør det lettere at gribe fremtiden og gøre kirken mere nærværende for alle.

#Folkekirkemøde