13. OKTOBER 2022
Fysiske dokumenter, der indeholder personoplysninger, skal opbevares på en måde, så de ikke er tilgængelige for uvedkommende.
Af: Arbejdsgiver og Rådgivning, Red. Camilla Folsach Madsen
Værd at vide om GDPR for menighedsråd – Nyhed 11
Her er den ellevte nyhedsartikel med viden og praktiske tips til hvordan I konkret kan leve op til reglerne.
Indhold denne gang:
Menighedsrådet er ansvarligt for, at personoplysninger behandles sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det betyder, at menighedsrådet skal sikre, at ansatte, frivillige og menighedsrådsmedlemmer alle er bekendt med, hvordan oplysninger behandles sikkert.
Landsforeningen har lavet en tekstskabelon til en sikkerheds- og slettepolitik, hvor nogle praktiske sikkerhedsmæssige foranstaltninger er fremhævet.
Læs en uddybning af de forskellige typer af foranstaltninger i vores ”Værd at vide om GDPR for menighedsråd”, som du finder under vores tema om GDPR.
. Foranstaltningerne skal fremgå af menighedsrådets fortegnelser – se mere om fortegnelser i Værd at vide.
Fysiske foranstaltninger
Fysiske dokumenter, der indeholder personoplysninger, skal opbevares på en måde, så de ikke er tilgængelige for uvedkommende, og så kun personer med et arbejdsbetinget behov kan anvende dem. Ved arbejdsdagens ophør må dokumenter med personoplysninger eller fortrolige oplysninger ikke ligge frit fremme på arbejdspladsen.
Adgang til fysiske lokaliteter skal sikres mod uvedkommendes adgang. Lokaler, hvor der opbevares personoplysninger, skal være aflåst, når ingen medarbejdere er til stede. Indret fx kontoret så uvedkommende ikke utilsigtet kan få kigge-adgang til skærmen. Hav opmærksomhed på at kolleger, brugere og besøgende ved kirken ikke utilsigtet kan få adgang til personoplysninger.
Menighedsrådet kan indføre fysiske foranstaltninger som
Tekniske foranstaltninger
Vær opmærksom på, at Kirkeministeriet har ansvaret for sikkerheden på en Kirkenets PC og de systemer, som Kirkeministeriet stiller til rådighed. Når menighedsrådet anvender disse systemer fx DAP, GIAS, (OneDrive) mv., så er alle disse ting på plads, da menighedsrådet med jeres DAP-login har en sikret adgang.
Menighedsrådet har ansvaret for egne anskaffede pc’er og systemer i kirken fx til kirketjeneren eller graveren. Dvs. menighedsrådet er ansvarlig for antivirusprogram, adgangskoder mv.
Menighedsrådet kan indføre tekniske foranstaltninger som fx
Organisatoriske foranstaltninger
Organisatoriske foranstaltninger dækker over instruktionen og bevidstheden hos medarbejdere, frivillige og menighedsrådsmedlemmer om sikker behandling af persondata.
Menighedsrådet kan indføre organisatoriske foranstaltninger som fx