22. SEPTEMBER 2022

Husk at sikre mod indbrud

Forsikringsenheden har udgivet sit tredje nyhedsbrev. Her kan du blandt andet læse om at sikre kirker, sognegårde og maskinhuse mod indbrud.

COLOURBOX27019824

Blandt de gode råd om at forhindre indbrud er at gennemse alle bygninger med indbrudstyvens øjne og finde de svage steder. Foto: Colourbox.

Af: Alex Kjær

Landsforeningens formand for udvalget for Økonomi, bygninger og grøn omstilling, Hans-Henrik Nielsen fortæller, at der i brevet er gode råd om, hvad man skal tænke over, og hvad man kan gøre for at mindske risikoen for at få indbrud.

- Alle indbrud giver besvær, ærgelser, arbejde og udgifter. Det ved jeg af egen, nylig erfaring. Det er derfor en god idé, at sognene gør, hvad de kan, for at mindske risikoen for indbrud.

Nyhedsbrevet finder du på Den Digitale Arbejdsplads, og her kan du blandt andet læse, at mange indbrud sker i garageanlæg, graverfaciliteter og lignende, hvor der bliver stjålet store og dyre maskiner som fx havetraktorer og fejemaskiner.

Det kan gøre det sværere for indbrudstyvene at transportere maskiner væk, hvis der opsættes en aflåst stålbom ved udgangen til garagen. Ligeledes kan en del håndholdt el-værktøj fastgøres med stålwire, når arbejdsdagen er slut. Det forhindrer måske ikke indbrudstyveriet (første gang), men det kommer til at tage tyven længere tid at tilrane sig værktøjet.

Som beskrevet i et tidligere sikringsrådgivningsbrev bliver der desuden stjålet en del designerstole og -lamper, computere og AV-udstyr, men hvis det bliver mærket synligt, at de tilhører kirken, bliver de mindre attraktive at stjæle.

Det anbefales, at:

• gennemse alle bygninger med indbrudstyvens øjne og finde de svage steder

• sikre døre og vinduer

• holde hæk, hegn og buskads nede, så de ikke er med til at skjule indbrudstyven

Du finder Forsikringsenheden hos DAP ved at klikke her (kræver login).