7. MARTS 2022

Landsforeningen opfordrer: Tag godt imod ukrainske flygtninge

Særlov skaber akut behov for en varm velkomst.

Landsforeningens Opfordring Ukraine

Af: Marie Gaarden

Ruslands invasion har fået mange kirker landet over til at tage initiativer til støtte for Ukraine.

”Den hurtige indsats viser, at menighedsrådene i høj grad er parate til at hjælpe,” siger formand for Landsforeningen, Søren Abildgaard, der anerkender de mange lokale tiltag, der allerede er stablet på benene. Samtidig forudser han, at der snart bliver behov for flere initiativer.

Brug for social og diakonal indsats
Den særlov, som folketinget har indgået en bred aftale om, og som skal hastebehandles i nærmeste fremtid, giver ukrainerne opholdstilladelse fra første dag i Danmark med arbejdstilladelse, bolig og skolegang. Det giver anledning til, at menighedsrådene drøfter, hvad man kan gøre for de ukrainere, der kommer til området.

Søren Abildgaard opfordrer til, at man lokalt tager godt imod ukrainerne.

”I de enkelte menighedsråd kan man vurdere, hvad der giver mening at gøre socialt og diakonalt, og hvordan man vil række ud til de ukrainere, der eventuelt kommer til området,” siger Søren Abildgaard.

Det kan for eksempel være ved at stille kirkerum og lokaler til rådighed for gudstjenester eller til at samles i netværk. Det kan også være ved at byde ukrainerne velkommen til at deltage i lokale aktiviteter. Nogle vil have et ønske og behov for sjælesorg, mens andre vil have brug for støtte til at finde sig til rette i det danske samfund.